بالا آوردن خون قطعا زمانی که شما باردار هستید باعث نگرانی شما خواهد بود. در این مقاله علل بروز ، علائم و اقدامات درمانی را مورد اشاره قرار خواهیم داد.

بارداری یکی از شرایطی است که با مشکلات سلامتی همراه خواهد بود. بالا آوردن ، یبوست ، افزایش وزن از جمله علائم و نشانه های بارداری می باشند. دشوار است بگوییم که تغییرات هورمونی این دوران در این موارد نقشی ندارند. اما بدون شک درمان هایی نیز برای کمک به مادر و نوزاد وجود دارند. اما برخی از عوامل ناگهانی و نگران کننده نظیر بالا آوردن خون را می توان گاهی اوقات خطرناک بشمار آورد.

استفراغ شدید بارداری ، بسیار شایع و معمول است و یکی از اولین نشانه های بارداری بشمار می آید. برخی از زنان در سه ماهه اول بارداری خود استفراغ های ناگهانی و شدیدی دارند.

علل

خون در استفراغ در دوران بارداری عمدتا بعد از تهوع و استفراغ شدید که در آن تعداد دفعات استفراغ زیاد می گردد بروز پیدا می کند.حال علل بروز این ورد را مورد اشاره قرار می دهیم.

کم شدن آب بدن : دلیل اصلی استفراغ خونی در دوران بارداری از دست دادن آب بدن است. هنگامی که بدن تمام مایعات خود را از دست می دهد احساس تهوع در فرد بروز پیدا کرده و سبب بالا آوردن خون می شود.

گرسنگی : خوردن منظم مواد غذایی و گرسنه نماندن در این دوران برای مادر حائز اهمیت است.در شرایط دشوار شما ممکن است احساس گرسنگی بیشتری داشته باشید و در نتیجه خون استفراغ کنید.

مری : در دوران بارداری احساس تهوع و بالا آوردن امری طبیعی می باشد. استفراغ ممکن است شدت بسیاری داشته و برای مدت زمان طولانی صورت گیرد که این امر می تواند سبب ایجاد پارگی های کوچکی در مری گردد و شما خون بالا می آورید.

رژیم غذایی نامناسب : اگر شما قادر به پیروی از رژیم غذایی مناسب نیستید پس می توان بالا آوردن خون را در شما پیش بینی کرد.

فشار خون بالا : استفراغ خونی در دوران بارداری می تواند نتیجه ی فشار خون بالا در این دوران باشد. بنابراین استراحت کافی برای مادران در این دوران بسیار ضروری است.

درمان

خون بالا آوردن یا خون موجود در استفراغ در دوران بارداری را نمی توان نادیده گرفت. این به معنای ضعیف بودن مادر است که مسلما این امر برای سلامتی کودک مناسب نیست.

ـ بعد از بالا آوردن بدن دچار کمبود مایعات می شود. یک خانوم باردار همیشه باید بدن خود را هیدراته نگه دارد و به میزان کافی آب بنوشد.

ـ در صورت کم آبی شدید بدن ممکن است زن این شرایط را بگونه ای بپذیرد. به همین دلیل تمام مایعات بدن و مکمل ها داخل وریدی به بدن او وارد می شوند.

ـ اگر بدنبال شیوه های درمانی خانگی هستید بهترین گزینه نوشیدن آب به میزان کافی است که می تواند آب میوه یا آب نوشیدنی باشد.

ـ دنبال کردن رژیم غذایی متناسب با این دوران بسیار ضروری است. زیرا بدین وسیله تمام مواد مغذی ، مواد معدنی ضروری به میزان کافی در اختیار مادر و فرزند قرار خواهد گرفت.

ـ بعلاوه یک رژیم غذایی سالم و متناسب انرژی لازم برای بدن شما را فراهم می کند.