بارداری دوران بسیار شیرین و زیبایی است که با رعایت نکات مراقبتی از پوست و مو، می توان همچنان از زیبایی و سلامت آنها محافظت نمود.

مه شو:اتفاقات عجیبی ممکن است برای موهایتان در دوران بارداری رخ دهد ازجمله اینکه یک عده ادعا کرده اند که موهایشان ضخیم تر از حالت عادی شده و عده دیگر معتقد به ایجاد تغییراتی در بافت موی خود هستند.

به گفته انجمن بارداری آمریکا تلوژن افلوویوم که همان ریختن بیش از حد مو است ممکن است 1 تا 5 ماه پس از بارداری رخ بدهد.اما چگونه کاهش بیش از حد هورمونها در دوران بارداری بر موهای بانوان اثر میگذارد؟ برخی از خانوم ها متوجه تغییرات در موهایشان نمیشوند در صورتیکه برخی دیگر رشد و یا ریزش موی ثابتی را تجربه میکنند. در حالیکه برخی معتقدند که موهایشان ضخیم تر از گذشته شده است برخی دیگر متوجه شده اند که موهایشان لخت (شل) و چرب شده است. امکان دارد موهای صاف در دوران بارداری مجعد شده و یا حتی موهای مجعد زبر،خشن و خشک شوند. علاوه برآن با استفاده از راهنماییهای پزشک متخصص خود میتوانید از موهایتان مراقبت نمایید. در این مقاله سعی بر این است تا روش های مراقبت از مو در دوران بارداری را بررسی نماییم.

چگونه از موهای خود در دوران بارداری مراقبت نمایید؟

استفاده از مواد طبیعی

کسانیکه مایلند روال عادی زندگی خود قبل از بارداری را ادامه دهند باید با پزشک متخصص خود مشاوره نمایند. بسیاری از پزشکان توصیه میکنند که مادر در دوران بارداری از رنگ زدن موی خود پرهیز نماید و یا رنگ کردن مو را بعد از اتمام سه ماهه اول بارداری انجام دهد و البته این به معنای خودداری از فر کردن دائمی مو،صاف کردن مو و یا جلسات مراقبت از مو نیز میباشد. تا زمانیکه تغییر بافت موهایتان ادامه دارد راهی برای آگاهی از نتیجه ای که یک مش موی ساده در پی خواهد داشت وجود ندارد. بگذارید موهایتان متوجه شوند که شما باردار هستید و نباید از رنگ مو استفاده کنید. دوما این نکته را نیز فراموش نکنید که درمان های مراقبتی مو باید در یک مکان پاک و دارای تهویه انجام گیرند تا بخارات حاصل از مواد شیمیایی پوست و چشم هایتان را اذیت نکند و تنفس شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

مدل موی مناسب

با توجه به شرایط موجود در دوران حاملگی امکان دارد مدل موهایتان همانند قبل زیبا بنظر نرسد. توجه داشته باشید که در این دوران قسمت پایین موهایتان را کمی کوتاه کنید زیرا در این حالت رسیدگی و نگه داری از آن آسان میشود. البته همانطور که میدانید بافت موهایتان بطور موقت تغییر میکند پس مدل مویی را انتخاب کنید که اگر به حالت سابق خود بازگشت بازهم زیبا بنظر برسد.آن دسته از افرادی که ریزش مو را در این دوران تجربه کرده اند ممکن است به آرایشگر خود مراجعه نموده که موهایشان را مدل خرد (لایر) کوتاه کند تا پرحجم تر بنطر برسد.

با تغییرات،تغییر کنید

خیلی اتفاق می افتد که موهایتان خشک و پرپشت باشند و یا حتی شستشوهای متعدد هم از میزان چربی آن ها کم نکند.در این مواقع فقط نسبت به تغییراتی که در موهایتان رخ میدهد توجه داشته باشد.توجه داشته باشد که اگر موهایتان چرب میشوند نباید از مصرف روغن های مفید مو خودداری نمایید حتی اگر لازم باشد موهایتان را بیشتر از حالت عادی بشویید. همچنین باید استفاده از محصولات نرم کننده و استعمال آن را بر روی ساقه های مو کاهش دهید. هر زمان که موهایتان خیلی خشک شد سعی کنید که موهایتان را در صورت نیاز چرب کنید تا از شکنندگی و خرد شدن آنها جلوگیری شود. با ماساژ دادن کف سرتان با روغن گرم مخصوص مو و باقی ماندن آن در طول شب بر روی سرتان باعث میشوید تا مقدار موردنیاز از روغن به پوست سرتان نفوذ کرده و ریشه های مو از آن تغذیه کنند.

تقویت مو مهمترین گزینه پیش رو

عوامل بسیاری وجود دارند که در ریزش مو در دوران بارداری موثر میباشند. کمبود موادغذایی یکی از علل نازک شدن و ریزش مو میباشد. در طول این دوران بدن به آهن،فولیک اسید ، پروتئین ، ید و روی بیشتری نیاز دارد که ذخیره این مواد در بدن در صورت داشتن رژیم غذایی سابق امکان دارد کاهش بیابد. از توصیه های پزشک متخصص خود پیروی کنید تا درصورتیکه از کمبود مواد مغذی رنج میبرید و یا اگر نیاز به مواد غذایی مکمل دارید با تغذیه مناسب بتوانید سلامت موهایتان را بهبود بخشید.

انتخاب آگاهانه محصولات مراقبتی مو

همانطور که قبلا به آن اشاره شد عدم استفاده از محصولات شیمیایی شرط سلامت شما بحساب می آید. برچسب ها را به دقت مطالعه کنید و از محصولات مراقبتی مو که از مواد طبیعی تهیه میشوند،استفاده نمایید. بهتر است بدانید که بهترین مشاور در این زمینه پزشک متخصص شماست زیرا او شامپو و نرم کننده های مناسب دوران بارداری را تجویز میکند.

مراقبت از مو

بارداری احتمال دارد پوست و موی شما را شدیدا نسبت به گرما و گرد و غبار حساس کند. بنابراین مطمئن شوید که پوست سرتان تمیز است و از خشکی و عفونتهای پوست سر نظیر شوره رنج نمیبرید. همیشه قبل از خروج از منزل سر خودرا با روسری ویا کلاه بپوشانید. موهایتان را دم اسبی کنید و یا آنها را شل ببافید تا از گره خوردن موها جلوگیری شود در اینصورت موها به مراقبت چندانی نیاز ندارند. ثانیا از شانه زدن موهایتان در صورت مرطوب بودن خودداری نمایید و از شانه هایی با دانه های درشت استفاده کرده تا به آرامی گره ها را بازنمایید.

به موهایتان برسید

هیچگونه ضرری نخواهد داشت اگر گاهی اوقات در ماساژ کف سرتان زیاده روی کنید. با ماساژ این قسمت به آرامی و با نوک انگشتانتان سبب جریان یافتن خون در ریشه های مو میشوید و البته این امر سبب خروج استرس از بدنتان میشود.همچنین میتوانید زمانیکه روغن به موهایتان میمالید ماساژ را انجام دهید. هر فردی که ریزش موی شدید دارد بدون توصیه دکتر نباید از این روش استفاده کند زیرا امکان دارد پزشک استفاده از سروم های مو را برای کاهش ریزش آن تجویز کند.

ریزش موی شدید حتی بعد از تولد کودک شما نیز طبیعی میباشد. تا زمانیکه هورمون های بدنتان به حالت عادی بازگردند امکان دارد که تغییرات متعددی را در مو، بافت آن و میزان ریزش و رشد آن تجربه کنید. هرچند این سیکل مو سرانجام بعد از 3 تا 6 ماه پایان می یابد و همه چیز به حالت عادی باز میگردد. در قسمتهایی که موهایتان نازک شده و یا ریخته موهای جدیدی رشد میکند و همچنین بافت مو بحالت قبل بازمیگردد. مهمترین نکته ای که باید همیشه در ذهن داشته باشید این است که میزان استرس تان را کاهش دهید زیرا بیش از حد آن سلامت موهایتان را به خطر می اندازد.