راستی اگر انسان در حد کافی پروتئین نخورد چه خواهد شد؟ بطور مشخص مهمترین اثر بدی که می گذارد، روی توازن سلولی بدن است. شاید کسی به این نقیصه پی نبرد تا زمانیکه یک تصادف و یا جراحت کوچک پیش آید، آنوقت متوجه خواهد شد که چرا بهبودی به طور غیرعادی طولانی شده است. و چیزیهای دیگر که ممکن است مورد ارزیابی قرار نگیرد، نظیر : رشد ضعیف موها ، نرمی و شفافیت پوست، نگاه افسرده با چشمهای فرسوده، بخصوص ضعف عمومی بدن وقتی فردی بر اثر توصیه های ما چربی های خود را از دست می دهد، ظاهر عمومی بدن تغییر می یابد، اما جوانتر و شادابتر و بشاشتر بنظر خواهد رسید، ولی اگر پروتئین از دست بدهد پیرتو نشان میدهد، و نظیر شخصی که بعد از یک دوره تفاهت طولانی بیماری از بیمارستان مرخص شده است.

به نظر من مکمل های پروتئین که به عنوان دارو به بیمار داده می شود، وقتی ضرورت دارد که فرد تحت نظر پزشک باشد، یا خوردن غذاهای معمولی به علتی خیلی مشکل باشد. بطور مسلم هر لقمه از گوشتهای مرغ، بوقلمون، گوشتهای بره و گاو بدون چربی به مراتب بیش از قرصهای مکمل دارای پروتئین می باشد، و کیفیت آن کاملاً بهتر و مناسب بدن است، در حالیکه قرصهای مکمل دارای کیفیت آنچنانی ندارد و فاقد مواد مغذی نیز می باشد من پروتئین مخمرها را تأیید می کنم، زیرا حقیقتاً غذا هستند، تا اینکه بگوئیم مکمل، آنها دارای میزان قابل توجهی از ویتامینها و مقدار کمی از فاکتور گلوکز تلورانس، مواد با ارزشی برای بدن که در مخمرها یافت می شود.

در جدول من صفت هایی نظیر : کمیاب، خوب و عالی درباره کیفیت پروتئین مواد غذایی و حتی ویتامین ها و مواد معدنی بکار برده ام. بکار بردن این صفت ها این حسن را دارد که هنگام مرور جدول ارزشها میزان پروتئین و ویتامین ها به سهولت حاصل می شود، و تردیدی برای شخص باقی نمی گذارد که آیا مثلاً 600 واحد بین المللی ویتامین آ حد خوب، یا بد و یا بی تفاوت است؟ ثبت این صفت ها چگونگی کیفیت غذاها را مورد بحث قرار میدهد، و اگر غیر از این باشد به سهم خود مفید است.

من مایلم صفت بالاتری به ارزش غذایی سبزیجات بدهم که در بردارنده مقدار مفیدی از پروتئین هستند، زیرا این غذاها از نظر عمومی به عنوان منبع پروتئین به حساب نیامده است، از طرفی تحقیقات و مدارک پیشنهاد شده گواه بر این مدعاست و از طرفی برای پائین نگاه داشتن چربی خون بسیار مفید است و از گردش خون نیز حفاظت می کند. و من این مطلب را قبلاً به کرات گفته ام که غذای نشاسته ای نظیر سیب زمینی، غلات و حبوبات چاق کننده نیستند.

اگر انسان در حد کافی پروتئین مصرف نکند، چه خواهد شد؟