بسیاری از مردم تصور می کنند که شستن مرتب دستها اتلاف وقت است.با این حال ، آنها خبر ندارند که دست ما میزبان بسیاری از باکتری ها و ویروس ها است که می تواند باعث ابتلا به بیماری های عفونی شوند. در این مقاله بیشتر در رابطه با اهمیت شستشوی دست صحبت خواهیم کرد.

چرا شستشوی دست ها مهم است ؟

از جمله مزایای مهم شستن دست این است که از ابتلا به بیماری های خطرناک جلوگیری می کند.افرادی که در شستشوی دست های خود بی دقتی می کنند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلونزا می باشند. عدم شستشوی دست ممکن است باعث ابتلای فرد به بیماری های دستگاه گوارش شود، در نتیجه امکان سرایت آن به سایر افراد خانواده وجود دارد. همچنین مشاهده شده است که عدم شستشوی دست ها یا شستن نادرست آن ممکن است باعث ابتلا به ذات الریه در سالمندان شود.

شیوه ی صحیح شستشوی دست ها

هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که چگونه باید دست های خود را بشویند.تمیز کردن دست ها فقط به معنای بازی با آب و کف صابون نیست ، بلکه باید با دقت انجام شود و بهتر است با آب گرم و مهمتر از همه صابون باشد.

ـ ابتدا دست خود را خیس کنید سپس کف دست خود را با صابون یا اسکراب شستشو دهید.طوری بشویید که صابون به هر دو طرف دست شما برسد. دست خود را تا مچ دست و همچنین بین انگشتان خود را بشویید.سپس دست خود را آب بکشید و یا سک حوله و یا دستمال تمیز خشک کنید.

ـ زمانیکه صابون یا آب در دسترس نیست می توانید از مواد ضدعفونی کننده حاوی الکل استفاده کنید. مقدار کم به اندازه نخود از این مواد را در کف دست خود ریخته و دست خود را با آن تمیز کنید تا زمانیکه خشک شود.

ـ پاک کردن دست با دستمال مرطوب ضد میکروب هم یک راه خوب برای تمیز کردن دست ها بشمار می آید.

چه زمانی باید دستان خود را بشویید؟

برای جلوگیری از خطرات ناشی از عدم شستشوی دست ها بنظر دانستن زمان شستشوی آنها ضروری است.

ـ پس از استفاده از دستشویی در منزل یا مکان عمومی.

ـ پس از ملاقات از بیمار در بیمارستان.

ـ قبل و همچنین پس از خوردن غذا.

ـ قبل و پس از شروع پخت و پز غذا بخصوص گوشت و ماهی و مرغ.

ـ پس از تعویض پوشک نوزاد.

ـ پس از دست زدن به حیوانات خانگی یا تمیز کردن فضولات آنها.

ـ قبل از دست زدن به نوزادان یا کودکان خردسال.

ـ در حین قرار دادن یا خارج کردن لنز.

ـ قبل و بعد از دست زدن به نواحی اسیب دیده یا تعویض پانسمان.

ـ پس از جمع اوری زباله.

ـ پس از عطسه و سرفه.