با پیشرفت شهرنشینی و مهاجرت مردم از روستا ها به شهر ها، موضوع از بین بردن حشرات و جوندگان در شهرها مسأله ای شده است.تمرکز بیش از اندازه در شهرها و شهرکها و افزایش خانه سازی، مخصوصاً خانه های غیربهداشتی، محیط را برای رشد حشرات و جوندگان آماده کرده است. وجود حشرات و جوندگان در خانه ها، انبارهای تجارتی و در مزارع بیشتر به علت عدم رعایت اصول بهداشت می باشد و بنابراین روش موثر برای حل این مسأله، آموزش عمومی و به کار بردن بیشتر موازین بهداشتی به وسیله افراد جامعه است.

اهمیت تمیز نگه داشتن خانه

بهترین راه محافظت خانه از حیوانات موذی و حشرات، تمیز نگه داشتن عمومی خانه است، زیرا جلوگیری از هجوم حشرات و جوندگان به خانه خیلی آسانتر از نابود کردن آنها بعد از استقرار در خانه است.

تمیز و مرتب کردن خانه، رعایت اصول بهداشتی در خانه و محیط اطراف آن و استعمال صحیح حشره کشها باعث می شود که اعضای خانواده از دست حشرات و جوندگان نجات پیدا کنند و آنها را به خانه راه ندهند.

توصیه های زیر حیوانات موذی و حشرات را از خانه شما فراری می دهد:

تمام اشیای دور ریختنی از قبیل آشغال، ته مانده غذاها، خرده های نان، دم قیچی پارچه ها و غیره را در ظرفهای سربسته نگه داری کنید و در اولین فرصت از خانه خارج نمایید.

جاهایی را که حیوانات موذی و حشرات ممکن است در آنجا تخم گذاری کنند تمیز کنید؛ این نقاط شامل پشت قفسه های آشپزخانه، قفسه های انبار که مورد استفاده قرار نمی گیرند، اطراف تخته های زیر یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، اشکافها و ترکهای قفسه ها و دیواره ها، کف اطاق، اطراف لوله های آب و دستشویی ها می باشد که بایستی آنها را تمیز کنید.

تمام غذاها را در ظرفهای سربسته نگه دارید و داخل و بیرون ظرف را کاملا تمیز کنید.

مواظب باشید که حیوانات موذی و حشرات را با خود به منزل نیاورید. هنگام خرید خوراکیهای خشک، بسته های آنها را امتحان کنید که پاره نشد و حشرات در آنها نباشند کارتن ها و جعبه های چوبی را که برای حمل مواد غذایی و سبزیها از انها استفاده می شود فوراً دور بریزید، چون سوسک ها اغلب در شکافهای این کارتن ها و جعبه ها دیده می شوند.

درها و پنجره های خانه بایستی دارای توری باشد و این توریها کاملاً به دیوار چسبیده باشند. تمام سوراخها و شکافهایی را که ممکن است حیوانات موذی از آنها داخل شوند مسدود کنید. بتونه کردن رخنه ها و شکافهای اطراف دستشویی ها، لوله های آب، لوله های فاضلاب و لوله های رادیاتورها، مؤثر و لازم است.

از مواد حشره کش برای تمیز نگه داشتن خانه و از بین بردن حشرات و حیوانات موذی استفاده کنید.