اسیدهای چرب امگا-3 در پیشگیری از ابتلا به سرطان های مختلف بسیار کمک کننده می باشد و همراهی علوم مختلف پزشکی و تغذیه، در بهبود این بیماران و یا جلوگیری از پیشرفت بیماری، بسیار حائز اهمیت است. گروهی از محققین درپی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که میزان بروز سرطان کولون (روده بزرگ) که امروزه بسیار شیوع پیدا کرده است، با رعایت رژیم تغذیه ای صحیح و مصرف مرتب EPA و DHA کاهش می یابد. هم چنین اثرات مثبت این دو اسید چرب در پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست هم مشاهده شده است و این مسئله خصوصاً در ملانوم و اثرات مفید و موثر مصرف DHA که نقش بلوکاژ (مانع شونده) رشد سلولی را انجام می دهد، مفید شده است.

متخصصین معروفی مانند کودن Cowden و دیاموند Diamond و گلد برگ Gold Berg نیز در کتاب های خود به اثرات مفید امگا-3 در سرطان اشاراتی دارند. این متخصصین نوشته اند که حتماً از اسید چرب امگا -3 که باعث کاهش سرعت رشد سلول های سرطانی می شوند، استفاده کنید.

اسیدهای چرب امگا-3 شامل EPA و DHA می شوند که در غذاهای دریایی مانند ماهی های چرب (به عنوان مثال، سالمون، تن و قزل آلا، و نرم تنان صدف دار (به عنوان مثال، خرچنگ، و صدف) یافت می شوند.

نوع دیگری از امگا-3 که به نام ALA شناخته می شود نیز در دیگر مواد غذایی مانند برخی روغن های گیاهی (به عنوان مثال، کلزا و سویا) یافت می شود. اسیدهای چرب امگا-3 در مکمل های غذایی نیز وجود دارند که از آن جمله می توان به مکمل های روغن ماهی حاوی EPA و DHA، و مکمل های روغن تخم کتان حاوی ALA اشاره کرد. در ادامه با چند نکته که باید درباره اسیدهای چرب امگا-3 بدانید، بیشتر آشنا می شویم.

نتایج مطالعات مختلف که درباره رژیم های غذایی سرشار از غذاهای دریایی (ماهی و نرم تنان صدف دار) و بیماری قلبی انجام شده، نشان داده اند، افرادی که حداقل یک بار در هفته غذای دریایی مصرف می کنند نسبت به افرادی که به ندرت و یا هرگز چنین مواد غذایی را نمی خورند، احتمال کمتری دارد تا در نتیجه بیماری قلبی جان خود را از دست بدهند. وجود غذاهای دریایی در رژیم غذایی توصیه می شود زیرا طیف گسترده ای از مواد مغذی، از جمله اسیدهای چرب امگا-3 را تامین می کنند.

شواهد مختلف نشان داده اند که غذاهای دریایی سرشار از EPA و DHA باید برای سلامت قلب در رژیم غذایی گنجانده شوند. با این وجود، مکمل های EPA و DHA اثر محافظتی در برابر بیماری قلبی نشان نداده اند. در سال 2012، دو گروه از دانشمندان به تجزیه و تحلیل پژوهش های صورت گرفته درباره آثار مکمل های EPA/DHA روی خطر بیمار قلبی اقدام کردند. یک گروه از دانشمندان تنها مطالعاتی که روی افرادی با سابقه بیماری قلبی انجام گرفته بود را تجزیه و تحلیل کردند و گروه دیگر مطالعاتی که شامل افرادی با و بدون سابقه بیماری قلبی می شد را تجزیه و تحلیل کردند. هیچ کدام از این بررسی ها شواهد قوی از اثر محافظتی مکمل های اسیدهای چرب امگا-3 را نشان ندادند.

بررسی که در سال 2012 انجام شد، نشان داد، اسیدهای چرب امگا-3 شامل EPA و DHA که در غذاهای دریایی و روغن ماهی یافت می شوند ممکن است در تسکین نشانه های آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) تاثیرگذار باشند. در مطالعاتی که شامل این بررسی بودند، بسیاری از شرکت کنندگان اعلام کرده بودند هنگامی که روغن ماهی مصرف کرده اند، خشکی و کوفتگی عضلانی کمتری را هنگام صبح تجربه کرده، تورم و درد مفاصل کمتری داشته، و نیاز کمتری به داروهای ضد التهابی برای کنترل نشانه های بیماری خود داشته اند.

ارزش تغذیه ای غذاهای دریایی طی دوران رشد جنین در رحم مادر و همچنین اوایل شیرخواری و دوران کودکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بانوان باردار یا مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند باید در هفته 8 تا 12 اونس (227 تا 340 گرم) غذای دریایی از انواع مختلف و البته آنهایی که دارای متیل جیوه پایین هستند را به عنوان بخشی از الگوی تغذیه سالم مصرف کنند. بانوان باردار یا شیرده نباید گوشت ماهی های مانند کاشی ماهی، کوسه، شمشیر ماهی و شاه ماهی خال مخالی را مصرف کنند زیرا از متیل جیوه بالایی برخوردار هستند.