دو نوع اساسی کاشت ها داخل استخوانی و زیر ضریعی هستند.

داخل استخوانی

این نوع کاشت، شکلی شبیه به ریشه دندان طبیعی دارد و به طور مستقیم در داخل استخوان فک جایگذاری می شود و در خلال فرآیندی به نام تحریک رشد استخوان به سختی در محل محکم می شود.

زیر ضریعی

کاشت زیر ضریعی روی استخوان باقیمانده جایگذاری می شود و هنگامی از این روش استفاده می شود که به علت ضعیف یا ناکافی بودن استخوان فک، ساختمان فک محدود و نامناسب باشد. خطر آسیب عصب، بی حسی لب و عفونت در این نوع کاشت بیشتر است. این روش به ندرت به کار می رود.

نحوه عمل

دندان پزشک و جراح کاشت دندان یا معاینه کامل دهان مشخص می کنندکه آیا روش برای شما مناسب است یا خیر. آنها با استفاده از عکس اشعه X و مدل فک، وضعیت شما را ارزیابی می کنند جراحی کاشت دندان معمولاً در بخش اعمال سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. این عمل شامل چندین مرحله است که طی چندماه انجام می شود.

جاگذاری کاشت

بافت لثه بریده شده و کنار زده می شود تا استخوان نمایان گردد. سپس سوراخ هایی در اندازه های دقیق، در داخل استخوان در محلی که بعداً کاشت قرار خواهد گرفت حفر می شود کاشت ها در سوراخ ها جاگذاری می شوند و برای نزدیک کردن بافت لثه به استخوان و کاشت از بخیه استفاده می شود.این بخیه ها خواهند شد یا به وسیله پزشک برداشته می شوند. وجود تورم تا 72 ساعت بعداز عمل طبیعی است. همچنین تغییر رنگ یبوست و لثه ها ممکن است تا چند روز وجود داشته باشد. در طی 24 ساعت اول پس از جراحی از یخ برای کاهش تورم استفاده کنید. پزشک احتمالاً داروی ضد درد و آنتی بیوتیک را برای کنترل درد و پیشگیری از عفونت تجویز خواهد کرد.

خونریزی خفیف در روز عمل، طبیعی است اما در صورت خونریزی شدید بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. شما احتمالاً می توانید 1 تا 2 روز پس از عمل به فعالیت های عادی خود بازگردید.

پزشک دستورالعمل های خاصی را درباره نحوه تمیز کردن دهان در طول روند ترمیم پس از جراحی به شما آموزش می دهد. در کل برای پیشگیری از ایجاد درد بی مورد و اعمال فشار بر روی کاشت های جدید، داشتن یک رژیم غذایی نرم توصیه می شود. اگر در حالت عادی از دندان مصنوعی استفاده می کنید، می توانید پوشش نرمی در آن قرار دهیدتا بتوانید با آزار کمتری آنها را بپوشید . اگر لازم باشد که در طول ترمیم کاشت، فضاهای خالی ناشی از دندان های از دست رفته پر شوند ممکن است پزشک به این منظور یک سری دندان های موقتی را برای شما درست کند.

همراه با پیشرفت ترمیم، تحریک رشد استخوان نیز به تدریج رخ می دهد. معمولاً طی 3 تا 6 ماه پس از جاگذاری، کاشت ها به خوبی توسط استخوان، در محل محکم می شوند.

اتصال پایه های فلزی

بعداز آنکه ترمیم به طور کامل انجام شود، لثه ها دوباره باز شده و پایه های کوچک فلزی (استوانه ها) به کاشت های جدید متصل می شوند. هر پایه رشته هایی شبیه پیچ داردکه می تواند دندان مصنوعی جدید را نگه دارد. این مرحله را عمل کاشت درد کمتری داشته و ترمیم، تنها 1 تا 2 روز طول می کشد.

ساخت دندان های جدید

در این مرحله بافت لثه توسط ماده مخصوصی پوشیده می شود نا نقشه دهان شما به دست آید. این نقشه برای ساخت مثل فک و دندان های باقیمانده در دهان به کار می رود. دندان های جدید مصنوعی (ترمیمی یا پروتزی) براساس این مدل ها ساخته می شوند. این دندان ها می توانند قابل برداشت (متحرک) غیر قابل برداشت (ثابت) یا ترکیبی از این دو باشند. پروتز متحرک شبیه دندان مصنوعی معمولی است اما این مزیت را دارد که می توان آن را با قلاب آهن ربا به کاشت متصل کرد. دندان ثابت به داخل کاشت پیچ می شود و محکم در محل ثابت می شود. این نوع تنها به وسیله دندان پزشک قابل برداشت است.

نگهداری از کاشت های دندانی

مراقبت از دندان در حفظ کاشت های دندانی بسیار حائز اهمیت است. راهنمایی های زیر توسط انجمن آمریکایی جراحان دهان و فک و صورت توصیه شده است.