راحت ترین راه برای ساختن یک شامپوی گیاهی این است که اول با یک شامپوی ملایم شروع کنید و سپس دم کرده (معجون دست ساز ) خود را به آن اضافه کنید علاوه بر این می توانید از چند قطره از روغن های خوش بو کننده (Essential Oils) برای خوش بو کردن موهای خود استفاده کنید. برای این کار شما به یک قسمت از شامپو و 5 قسمت از دم کرده ی خود نیاز دارید. انواع مختلف گیاهان وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید.

اما شما باید حتماً خصوصیات هر گیاه را مطالعه کرده و سپس اقدام به درست کردن شامپوی گیاهی نمایید تا از سالم و بی ضرر بودن آن اطمینان حاصل نمایید. دانه های سیر و پیاز و پوست گردو موهای تیره را روشن می کند. اسطوخودوس برای موهای چرب مفید است. جعفری موهای شما را شفاف و براق می کند و اکلیل کوهی شوره سر را از بین می برد. اکلیل کوهی و پوست گردو می توانند موهای شما را تیره تر نمایند. گلهای آهگی مثل آویشن موی شما را نرم و لطیف می کند. گل لادن رشد مو را تسریع می کند و مریم گلی نه تنها خاکستری و سفید را تیره می کند بلکه موها را به همان اندازه نرم می کند.

از جمله ی مهم ترین شامپوهای گیاهی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

اسانس نعناع: محرک جریان گردش خون پوست سر- ضد عفونی کننده ملایم اسانس جعفری : ارتقاء دهنده سلامت غده های چربی پوست سر- از بین برنده ی خارش پوست سر- حالت دهنده ی موها اسانس گزنه : محرک جریان گردش خون پوست سر و پاک کننده ی قوی موی سر اسانس ریشه ی گیاه خطمی : نرم کننده و حالت دهنده ی موها اسانس شیرین بیان : حاوی ترکیبات گیاهی بازدارنده تبدیل ژن هورمونی تستروژن به DHT در مردان. اسانس گل شاه پسند : پاک کننده و محرک جریان گردش خون در پوست سر اسانس گیاه گربه دشتی : پاک کننده گیاهی ملایم که چربی مازاد موهای سر را از میان برده و عملکرد غده های مترشحه ی چربی پوست سر را تعدیل می نماید. اسانس گیاه اسطوخودوس : محرک ملایم رشد مو- تنظیم و تعدیل کننده ی میزان PH- ارتقاء دهنده ی استحکام و شفافیت ساقه ی مو اسانس سیر: محرک جریان گردش خون در پوست سر- محرک رویش موها- از میان برنده ی خارش پوست سر اسانس گیاه اکالیپتوس : از میان برنده ی خارش پوست سر- عامل اصلی در کنترل و تعدیل تولید چربی در پوست و موهای سر- پاک کننده ی قوی موها اسانس گیاه بابونه : از میان برنده ی خارش پوست سر- نرم کننده و براق کننده ی مو- تولید کننده ی نوعی Highlight در موها اسانس آویشن : پاک کننده و محرک رویش مجدد موها اسانس ریشه ی بومادران : کمک کننده ی کاهش تولید سطح چربی توسط غده های چربی ساز پوست سر اسانس گیاه رزماری : رنگ طبیعی مناسب برای موهای مشکی-محرک گردش جریان خون در پوست سر