ورزشکارانی که از یک طرف بدن خود بیشتراستفاده می کنند، امکان ایجاد آرتروز مفاصل ستون فقرات در آنها زیادتر است، مانند شمشیربازان، تنیس بازان، پرتاب کنندگان نیزه. نکته قابل توجه این است که در این رشته های ورزشی بازیکن از عضلات یک سمت بدن بیشتر استفاده می کند و براثر قوی تربودن عضلات یک طرف بدن نسبت به طرف دیگر اختلالات مکانیکی و ساختاری و تغییر شکل هایی مانند اسکلیوز در ستون فقرات به وجود می آید. برای جلوگیری از این مشکلات انجام تمرینات تقویت کننده برای سمت ضعیف ضرورت دارد.

کار با وزنه در سنین نزدیک به بلوغ موجب ضخامت استخوان ما می شود و همچنین در این سنین موجب تحریک بدن به ترشح هورمون رشد و تراکم استخوان ما می گردد. منع افراد در سنین بلوغ از استفاده وزنه اشتباه است، اما نوجوانان نباید با وزنه های خیلی سنگین تمرین کنند. این تمرینات باید دقیقا زیر نظرکارشناس باشد و در صورت اتخاب درست، نه به قد و نه به سلامتی آسیبی وارد نمی کند. اما اگر بدون پشتوانه علمی فشارهای زیاد وزنه به نوجوان تحمیل شود، تمام انرژی فرد صرف افزایش قطراستخوان شده و سرعت رشد طولی استخوان ها و درنتیجه، افزایش قد کاهش می یابد.

در طی اجرای تمرین های مقاومتی حبس نفس با گلوی بسته ممنوع است، فشار خون در طی تمرین های مقاومتی بالا می رود. فشارخون بالا کار قلب و پمپاژ خون به سراسر بدن را سخت تر می کند و اصولا به انرژی بیشتری نیاز است. به طور معمول درهر تکرار انجام عمل بازدم در زمان بالابردن مقاومت و عمل دم در طی پایین آمدن مقاومت توصیه می شود.

اگر عضله ای خیلی ضعیف است باید قبل از شروع حرکت های کانسنتریک (بلند کردن) حرکت های ایزومتریک (نگه داشتن) یا اکسنتریک (پایین آوردن) را انجام داد. بنابراین، برای ‏شروع تقویت عضله ضعیف، کردن وزنه ممنوع است.

استفاده از استروئیدهای آنابولیکی از این جهت خطرناک است که آنها به رشد عضلانی کمک می کنند در حالی که بر تقویت بافت های رابط و لیگامنت ها تاثیری ندارند. این مسئله یک عدم تعادل بین عضلات و بافت های رابط ایجاد می کند و اغلب به پارگی تاندون ها منجر می شود.

مصرف پروتیئن اضافی برای حجیم کردن عضلات مورد نیاز نیست، اما مقدار نسبتا کمی از ‏پروتئین اضافی و کراتین برای از افزایش توده عضلانی نیاز است. در صورتی که بیشتر ورزشکاران میزان دریافت پروتئین را تا 2 ‏برابر حد لازم، با خوردن مکمل های پروتئینی افزایش می دهندکه این کار آثار غیر معقولی بر بدن دارد و نه تنها مصرف بیش از حد پروتئین ساخت عضله را افزایش نمی دهد بلکه به وسیله بدن دفع می گردد.