بازهم نام آن مبین خصوصیات آن است؛ بیماری پروستاتی که به وسیله عفونت میکربی پروستات ایجاد می شود. همانند انواع مختلف غیر میکربی، التهاب میکربی پروستات نیز به دو شکل حاد و مزمن است. هر دو این بیماریها بسیار نادرند.

التهاب میکربی حاد پروستات یک بیماری نادر و شدید است که نبایستی با طیف وسیع بیماریهای پروستاتی که هم اکنون ذکر کردیم، اشتباه شود. این بیماری از ورود ناگهانی میکرب به داخل غده پروستات ناشی می شود؛ هم به وسیله گسترش عفونتی در داخل پیشابراه و هم به میزان بسیار شایع تری به واسطه انتشار میکرب از عفونت ناحیه دیگری از بدن به وسیله خون.

التهاب میکربی در مزمن پروستات همان گونه که از نام آن بر می آید، یک عفونت بازگشت پذیر (عود کننده) است. این بیماری احتمالاً هنگامی که التهاب میکربی حاد پروستات در دستگاه تناسلی کاملاً از بین نرفته است از عفونت باقی مانده ناشی می شود.

باکتریهایی که باعث این عفونتها می شود کدامند ؟

شایع ترین عفونتهای پروستاتی- به خاطر داشته باشید خودالتهاب میکربی پروستات بسیار نادر است- از با سیلهای روده بزرگ یا میکربهایی که در روده بزرگ هستند نشأت می گیرد. این میکربها یا مستقیماً از طریق راست روده یا از راه جریان خون به پروستات می رسند.

چگونه به این عامل عفونت زا آلوده می شوید ؟

از دستشویی نیست. بلکه این محل تقریباً تنها جایی است که می توانید مستثنی کنید. این میکربها می توانند هنگام شنا در استخرها و آب سواحل الوده یا نوشیدن آب آلوده به شما منتقل شوند. همچنین به ندرت ممکن است این میکربها از عفونتی که در جای دیگری از بدن وجود دارد، مانند عفونت سینوسها، عفونت لرزه ها، آبسه های دندانی یا عفونت گوش، منشأ بگیرند.

این عفونت از چه راههای دیگری پیش می آید؟

اگر پروستات شما قبلاً بزرگ شده باشد یا دچار بزرگی خوش خیم پروستات که در مردان سالخورده بسیار شایع است، شده باشید، ممکن است به تدریج دچار التهاب میکربی پروستات شوید. وقتی پروستات به اندازه معینی می رسد ممکن است انسداد حاصله تخلیه کامل مثانه را برای شما ناممکن کند. میکربها می توانند در این ادرار راکد باقی مانده رشد کنند و احتمالاً باعث ایجاد عفونت مثانه شوند که گاهی به پروستات انتشار می یابد. با همین مکانیسم اگر اخیراً از سوند برای تخلیه ادرار مثانه استفاده کرده باشید، خطر ابتلا به التهاب میکربی در شما بالاست.