applying cream for face

مه شو: شما چه دارای پوستی حساس و مستعد آلرژی باشید و چه نباشید؛ این احتمال وجود دارد که بارها پوست بدن یا صورت شما، نسبت به یک محصول مراقبت از پوست و یا یکی از لوازم آرایش، حساسیت نشان داده باشد.

بعضی افراد سریعا متوجه می شوند که کدام محصول مورد استفاده آنها، موجب بروز مشکل پوستی شده است و با کنار گذاشتن سریع آن، در طی چند روز، پوست آنها کاملا بهبود می یابد اما برخی پوستها هستند که حتی با کنارگذاری سریع آن محصول مشکل ساز، باز هم در طی روزها و یا ماه ها، همچنان مشکل دار باقی می مانند.

در اینجا به نکاتی چند در هنگام بروز حساسیت پوست و تحریک آن توسط محصولات آرایشی و بهداشتی می پردازیم:

1- از محصولات غیر محرک و بدون عطر استفاده کنید. در هنگام بروز حساسیت، از همه محرک ها اجتناب نمایید. زمانی که در حال مبارزه با حساسیت پوستی خود هستید، به هیچ عنوان از محرک هایی مانند عطرها، اسکراب ها، بنزوئیل پراکسید، روشن کننده های پوست و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده نکنید زیرا این احتمال وجود دارد که ترکیبات این محصولات باعث تحریک بیشتر پوست گردند.

2- از این امر که آن مشکل پوستی؛ فقط یک تحریک پوستی است یا یک بیماری پوستی، کاملا مطمئن شوید زیرا بسیاری از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، روزاسه، اگزما، فولیکولیت ( التهاب فولیکول مو) و واکنش های مواد غذایی نیز؛ موجب تحریک، تورم، قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می گردند.

3- در صدد یافتن محصولات و مواد اولیه و ترکیبات مشکل ساز و محرک باشید و در صورت یافتن منبع حساسیت زا، استفاده از آن را متوقف سازید. در بسیاری از مواقع به راحتی محصول محرک را تشخیص خواهید داد. بدین صورت که مورد یا موارد مشکوک را بر روی پوست، امتحان نمایید و پس از مشاهده چگونگی پاسخ پوست خود به آن محصول یا محصولات، در مورد نحوه استفاده آنها تصمیم بگیرید.

کافیست که کمی از آن محصول را بر روی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید. اگر در عرض چند ساعت، آن قسمت از پوست به خارش افتاد و یا متورم گشت، کاملا مشخص است که نسبت به آن محصول حساسیت دارید. اما با این وجود، زمان هایی وجود دارد که پوست، بلافاصله حساسیتی نشان نمی دهد و تشخیص اینکه کدام محصول موجب بروز حساسیت شده است، دشوار می گردد. گاهی پوست، هفته ها، ماهها و یا سالها بعد نسبت به یک محصول حساسیت زا، واکنش منفی نشان دهد. اینجاست که در تشخیص نوع محصول حساسیت زا به مشکل برمی خوریم.

4- ممکن است شما از محصولات آرایشی و بهداشتی متعددی استفاده نمایید که این امر به نوبه خود نیز، باعث ایجاد مشکل در تشخیص محصول حساسیت زا می گردد. گاهی پیش می آید که علت بروز حساسیت به خاطر یک محصول خاص نیست بلکه به دلیل استفاده ترکیبی از چند محصول با هم و به طور همزمان می باشد. مثلا، شاید یک پوشاننده پوست صورت به تنهایی حساسیت زا نباشد اما در هنگام استفاده همزمان از آن با یک مرطوب کننده، پوست حساسیت نشان دهد. در اینجا، شما فقط با سعی و تلاش و صبر می توانید عوامل حساسیت زا را تشخیص بدهید.

6- در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی کاملا کاتالوگ آن را مطالعه نمایید و از ترکیبات و مواد تشکیل دهنده آنها مطلع شوید.

7- در هنگام بروز حساسیت، در صورت شناسایی نوع محصول حساسیت زا و یا عدم شناسایی آن، کرم کورتیزون می تواند بهترین دوست شما باشد. زمانی که کرم کورتیزون بر پوست ملتهب یا تحریک شده مورد استفاده قرار گیرد، واکنشی که موجب مشکل می شود را خاموش می کند. پس از استفاده کرم کورتیزون بر نواحی آسیب دیده پوست، در طی چند روز همه چیز به حالت عادی خود برمی گردد. از استفاده کوتاه مدت کرم کورتیزون نهراسید. این کرم در درازمدت ( بیش از 2 یا 3 ماه استفاده مداوم از آن) می تواند موجب آسیب کلاژن و الاستین پوست گردد.

9- از سونا، آب گرم و یا سرد، تعریق ( آشپزی در کنار اجاق گاز) بپرهیزید و از مالش و یا ماساژ منطقه آسیب دیده، اجتناب کنید زیرا همه این عوامل ممکن است باعث تشدید حساسیت پوست گردند.

در هنگام بروز حساسیت، از موارد زیر اجتناب نمایید:

1- مالیدن بیش از حد اسکراب ها بر روی پوست ( اسکراب هایی که حاوی کریستال های اکسید آلومینیوم، صدف های گرد و یا پامیس می باشند)

2- مواد قابض حاوی ترکیبات تحریک کننده ( الکل و منتول)

3- تونرهای حاوی ترکیبات تحریک کننده ( الکل و منتول)

4- آب گرم و یا سرد

5- بخور دادن و یا یخ گذاری بر پوست

6- ماسک های حاوی مواد تحریک کننده ( مراقب روغن های ضروری معطر و پلی وینیل الکل باشید.)

7- صابون ها و پاک کننده ها

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر پوست شما در عرض 4 تا 6 هفته بهبود نیافت، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه نمایید. چنانچه گمان می کنید دچار یک واکنش حساسیتی جدی ( مانند کهیر، پوست و یا چشم بسیار متورم، تکه های قرمز پوست که توأم با سوزش و خارش هستند)، سریعا به پزشک مراجعه کرده و در مورد استفاده از انواع آنتی هیستامین های خوراکی مانند بنادریل (دیفن‌هیدارمین‌) در جهت بهبود این وضعیت، با وی مشورت نمایید.