رژیم غذایی یوگا

انسان برای تغذیه باید مواد ساده، تازه و گیاهی را مصرف کند زیرا کشتن برای زنده ماندن فقط در طبیعت حیوانات گوشتخوار است و انسان اشرف مخلوقات می باشد پس غذائی را که مصرف می کند باید از انسانی ترین راه تهیه شده باشد چون صفات موادی که تناول می شود در روح آدمی باقی می ماند.

انجام تمرینات یوگا باعث بیدار شدن حواس درونی انسان می شود. حس انتخاب غذا یکی از آن حواس است که متاسفانه بر اثر تغذیه غلط در بسیاری از مردم از بین رفته، غذاهای دارای ترکیبات شیمیایی فراوان و ادویه جات مختلف و همچنین مواد غذایی سرخ شده که بسیاری از ویتامینهای خود را از دست داده اند مخالف رژیم غذایی یوگاست. چون برای هضم و جذب شدن، دستگاه گوارش را خیلی زود خسته و فرسوده می کنند و مواد حیاتی شان نیز برای تغذیه سلولهای بدن کافی نیستند

در یوگا ، غذاها به سه دسته تقیم می‌شوند: راجاسی، تاماسی، و ساتویک.

راجاسی

غذای راجاسی از انواع غذاها تشکیل می‌شود. این نام از عادات غذایی پادشاهان هند گرفته شده است. گفته می‌شود در روی میز شاهانه کمتر از پنجاه و شش نوع غذا سرو نمی‌شد! طبیعی است که در میان این همه غذا برخی سرخ کرده، برخی کبابی و برخی پرچاشنی و ادویه، همراه با شیرینی‌جات و نوشیدنی‌ها بود. غذاهایی از این نوع برای کسانی که تمرین یوگا انجام می‌دهند نامطلوب است زیرا باعث وزن زیاد و چاقی شده و هر بار پس از غذا در فرد احساس "سنگینی" بوجود آورده و موجب خشم و غضب می‌گردد.

تاماسی

دسته ی دوم خوراکی‌ها تاماسی است که شامل غذاهای گرم می‌باشد. هر غذایی اعم از گیاهی یا غیرگیاهی، همراه با مقدار زیادی ادویه، نمک، فلفل و چاشنی‌های دیگر نوعی تاماسی است. این نوع غذا مناسب کسانی است که طبعی خشن دارند و پر سروصدا، دعواگر و کم تحملند. به همین دلیل این نوع غذاها مطلوب نبوده و به تمرین کنندگان یوگا توصیه نمی‌شود.

ساتویک

این نوع غذا با کمترین مقدار ادویه و چاشنی پخته می‌شود و تازه، مطلوب و مغذی است. این غذا برای تمرین کنندگان یوگا بسیار مناسب بوده و به آنها توصیه می‌شود. برطبق قوانین یوگا هیچ غذایی چه گیاهی و چه غیرگیاهی فی نفسه راجاسی، تاماسی یا ساتویک نیست.

آنچه آن را یکی از این سه نوع می‌کند روش تهیه آن است. این تصور همگانی که غذای غیرگیاهی تاماسی است و غذای گیاهی ساتویک، یک تصور اشتباه می‌باشد. زیرا سیب زمینی یا کلم را می‌توان به صورت تاماسی آماده کرد و گوشت قرمز یا جوجه را می‌توان به صورت ساتویک پخت.

نکته دوم در یوگا اینست که غذا را نباید براساس مقدر کالری آن ارزیابی کرد. بلکه کیفیت غذا و شیوه ی خوردن را باید در نظر گرفت. هرچقدر کیفیت غذا بهتر باشد نیرو بخش تر است. بسیاری بر این تصور اشتباهند که باکاهش خوراک روزانه یا کاهش کالری می‌توانند از وزن اضافی خود بکاهند و باز بسیاری فکر می‌کنند احتمالاً با زیاد غذا خوردن می‌توانند وزن خود را افزایش دهند. این تصورات اشتباه است زیرا افراط در هر دو تأثیر نامطلوبی بر روی انسان می‌گذارد. اصول یوگا درباره ی افراد چاق و لاغر یکسان است. هرکس می‌تواند بدون آنکه تأثیر بدی بر روی سلامت خود ببیند از روش‌های تغذیه در یوگا پیروی کند.

اصول تغذیه و رژیم غذایی در یوگا