مه شو:مسلما نسبت به این موضوع آگاهی دارید که برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان پوست و پیشگیری از ایجاد چین وچروک و لکه های تیره رنگ باید از ضدآفتاب های مناسب استفاده نمایید. در این مقاله به اشتباهات افراد درنحوه استفاده از ضد آفتاب ها و نحوه محافظت از پوست بدن در مقابل اشعهUV خواهیم پرداخت.

استفاده از ضد آفتاب فقط در حین خروج از خانه

افراد اصولا پس از خروج از خانه بیاد استفاده از ضد آفتاب می افتند در صورتیکه ضد آفتاب را باید 30 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده نمایید. این روش سبب جذب و اثر بخشی آن میشود در نتیجه در دقایق ابتدایی خروج از خانه تابش آفتاب بر روی پوستتان که آسیب پذیر است ، اثری ندارد.

استعمال ضد آفتاب زمانیکه لباس به تن دارید

همانطور که میدانید امکان ابتلا به سرطان پوست در همه حال وجود دارد پس بهتر است ضد آفتاب را زمانیکه بدون پوشش هستید، استفاده نمایید. در صورتیکه لباس به تن داشته باشید این امکان وجود دارد که کرم را برای جلوگیری از تماس با لباستان، محتاطانه به پوستتان بمالید و این امر سبب عدم پوشش تمام نقاط بدن یا محل مورد نظر میشود. زمانیکه قصد رفتن به استخر را دارید ایستادن در مقابل آینه قدی بشما کمک میکند که تمام قسمتهای موجود در پشت بدن و پشت پاهایتان را با ضد آفتاب بپوشانید.

عدم استعمال ضد آفتاب برروی لبها

همانند سایر نقاط بدن لب ها نیز در معرض تابش اشعهUV قرار دارند، بنابراین استفاده از کرم ضدآفتاب بر روی این ناحیه از بدن نیز حائز اهمیت است. اما بیاد داشته باشید که از همان کرمی که برای نواحی دیگر بدن استفاده میشود ، جهت پوشش لب ها استفاده نکنید زیرا ماندگاری آن کم است. پزشکان معتقدند باید از کرم لب دارای SPF که ماندگاری طولانی تری دارد، استفاده شود. ضدآفتاب موجود بر روی لبها بعلت فعالیتهایی نظیر صحبت کردن،خوردن وآشامیدن خیلی زود پاک میشود پس سعی کنید آن را بطور مداوم (حتی بیشتر از سایر نقاط بدن) تجدید نمایید.

عدم استعمال ضدآفتاب در برخی نقاط بدن

نقاط غیرقابل رویت زیادی وجود دارند که استفاده از ضدآفتاب برای حفاظت از آنها اهمیت دارد اما متاسفانه خیلی از ما آنها را فراموش میکنیم. نقاطی که عمدتا فراموش میشوند شامل شست پا، پاها ( که شامل کف پا هم میشود.) ،زیر بغل ها ، پشت گردن از قسمت رویش مو ، گوش ها بخصوص قسمت بالایی و پشت آنها، پلک ها و نواحی داخلی و خارجی بازوان میشوند.

پاک شدن کرم با تعریق و شستشو

همیشه مطمئن شوید که بهترین ضدآفتاب را انتخاب کرده اید و کرم خریداری شده از نوع ضد آب است، بخصوص اگر قصد شنا و یا انجام فعالیت هایی را دارید که سبب تعریق بدنتان میشوند. زیرا در غیر اینصورت اثر آن خیلی زود از بین میرود و همچنین به داخل چشم سرایت کرده و باعث سوزش آن میشود ، در صورتیکه نوع ضد آب آن اینگونه نیست.

استفاده از کرم ضدآفتاب بدن برای صورت

متخصصین اعلام میدارند که بین ضدآفتابهای مخصوص صورت با ضدآفتابهای مخصوص بدن تفاوتهایی وجود دارد. به این معنا که پوست صورت حساس تر و آسیب پذیرتر از پوست بدن میباشد در نتیجه فرمولاسیون کرم های صورت بگونه ای تهیه میشود که آسیب کمتری را متوجه پوست صورت نمایند. اگر دارای پوستی حساس و لکه خیز میباشید از مورد استفاده قرار دادن ضدآفتابهای بدن بر روی صورت خودداری نمایید.

استفاده از ضدآفتاب در روزهای آفتابی

امکان دارد استفاده از ضدآفتاب در روزهای ابری و بارانی غیرعقلانی بنظر برسد اما پوست شما حتی بدون تابش نور خورشید نیز اشعه UV را جذب میکند. باتوجه به تحقیقات صورت گرفته در آکادمی پوست آمریکا در روزهای ابری حدودا 80% اشعه UV وجود دارد بنابراین اجازه ندهید که تغییرات آب و هوایی در استفاده شما از ضد آفتاب خللی وارد کند.

در امان بودن از اشعه خورشید در خانه و اتومبیل

فقط در صورتی از اشعه های نور خورشید در امان خواهید بود که سکونت در یک محیط بدون پنجره را انتخاب نمایید. رانندگی یکی از عوامل اصلی آفتاب سوختگی میباشد. اکثر افراد بر این باورند که شیشه های اتومبیل مانع ورود اشعه UV به داخل میشوند و در نتیجه دچار آفتاب سوختگی نخواهند شد در صورتیکه برخلاف باور عموم اشعه های خورشید مستقیما به داخل نفوذ میکنند و این نوع از تابش عامل اصلی در ایجاد سرطان پوست است.

عدم استفاده از ضدآفتاب های BROAD SPECTRUM

اکثر ضدآفتاب ها صرفا جهت مقابله با اشعه ماوراءبنفش که یکی از پرانرژی ترین طیف ها میباشد ، ساخته شده اند. در صورتیکه حفاظت از پوست در مقابل اشعه UVA نیزبه همان اندازه دارای اهمیت است. این نوع از اشعه ها عمیقا به پوست نفوذ میکنند و سبب ایجاد چین و چروک در سطح آن میشوند. بطور کلی سعی کنید ضد آفتابی را خریداری نمایید که دارای برچسبBROAD SPECTRUM باشد به این معنا که این نوع از کرم های ضدآفتاب از پوست شما در مقابل هر دو نوع اشعه محافظت مینمایند.

انتخاب ضد آفتاب با SPF پایین

متخصصین استفاده از ضدآفتاب با برچسب BROAD SPECTRUM ودارای حداقل 15SPF را توصیه میکنند. بیشتر پزشکان معتقدند که خرید کرم های ضد آفتاب با FSP بالاتر هدر دادن پول است زیرا شیوه آنها در عدم آفتاب سوختگی تفاوتی با بقیه ندارد. ضدآفتاب با 30SPF حدودا 97% مانع نفوذ اشعه به پوست میشود در صورتیکه نوع دیگر آن با 50SPF تنها با یک درصد افزایش (یعنی 98%) سبب محافظت از پوست میشود. همچنین استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالا امکان دارد شما را دچار این اشتباه کند که دیگر نیازی به تجدید دوباره آن وجود ندارد در صورتیکه اینگونه نیست و تجدید آن ضروری است.

عدم تجدید مکرر کرم

بسیاری از افراد تصور میکنند که استعمال ضد آفتاب صرفا یک مرتبه کفایت میکند در صورتیکه یکبار استفاده از این محصولات سبب مصونیت در مقابل اشعه خورشید نمیشود. تجدید کرم ضدآفتاب دارای اهمیت است پس همواره بیاد داشته باشید که هر 80 دقیقه ضدآفتاب خود را حتی اگر ضدآب است، تجدید نمایید.

عدم استفاده از ضدآفتاب در نقاطی که سایه است

همانطور که قبلا گفته شد تفاوتی نمیکند که در آفتاب یا سایه باشید در هر دو حالت استفاده از کرمهای ضدآفتاب ضروری است به این دلیل که حتی اگر دچار آفتاب سوختگی نشوید،همچنان در معرض اشعه UV هستید.