مطمئنا غذا برای زندگی ارزش والائی دارد، اما بخاطر داشته باشید که اسراف سبب بیماری می شود دست از این عادت بردارید و حداقل غذا مصرف کنید تا همیشه سالم باشید.

توجه کنید رفتار ما چنین است :

  1. برادر من همیشه در گرفتن غذای اضافی اصرار دارد، ولی بیش از نیمی از آنرا نمی خورد.
  2. هنگامیکه در مقابل همسرم و یا میهمان غذا می خورم، با توجه با وجودیکه سیر شده ام ولی خود را مشغول می کنم تا او غذایش را تمام کند.
  3. هنگامیکه بسته غذا و یا چیپس باز می کنم، با وجودیکه بیش از نیمی از آنرا نباید بخورم ولی به خاطر آنکه باقیمانده را دور نیاندازم همه را می خورم.
  4. در حالیکه در حد کافی و نوشابه خورده ام، بارها مجبور شده ام تعارف دیگران را برای خوردن بیشتر بپذیرم
  5. وقتی به رستوران می روم، حیفم میاد که تمام غذا را نخورم چون پول داده ام.
  6. سه عدد کیک خریده ام، با دوتای آنها سیر شده ام ولی سومی را نیز میخورم.
  7. سر یخچال میروم، ته مانده غذای کنسرو دیروز را می بینم، آنرا میخورم چون ممکن است بماند و فاسد شود.
  8. میوه اضافی را که خریده ام، ناچارم همه اش را بخورم چون کهنه می شود.
  9. شاید ده ها از اینگونه موارد دیگر برایتان پیش آمده که بجای دست بسر کردن غذا و میوه آنرا خورده اید و کالری اضافی و یا چربی برای بدن خود اندوخته اید.

اسراف در لغت به معناى تجاوز از حد و میانه روى است. قرآن مى فرماید: ... کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَایُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ بخورید و بیاشامید ولى زیاده روى نکنید که خداوند اسراف کاران را دوست ندارد.

غذاى مورد نیاز بدن هر قدر که باشد اسراف محسوب نمى شود. امام صادق علیه السلام فرمود: لیس فیما اصلح البدن اسراف آنچه بدن بدان نیاز دارد (تا بتواند وظایف خویش را به خوبى انجام دهد) اسراف نیست.

خوردن بیجا، پرخورى و زیاده روى مکروه است. برخى تصور مى کنند که فقط دور ریختن اسراف است در حالى که زیاده روى در مصرف، هم اسراف محسوب مى شود و هم آسیب به خود. باید به گونه اى غذا طبخ و توزیع شود که غذا دور ریخته نشود و از طرفى هم شایسته است با توجه به اینکه میل و اشتهاى افراد متفاوت است، آنها که میل کمترى به غذا دارند به اطلاع میزبان برسانند تا از زیاد آمدن و اسراف در غذا جلوگیرى شود.

اسراف سبب بیماری می شود!