استفاده از چه آبی سبب سلامت موها می شود؟

آبهای طبیعی که دارای ترکیبات موادی باشند، که این عناصر در ساختمان (ارگانیزم) مو بکار رفته باشند مانند گوگرد برای موها بسیار مفید و لازم هستند.

از آبهای معدنی سنگین مفید می توان از آبهای گوگرددار نام برد، یعنی آبهایی که از مسیر معادن گوگردی عبورکرده، این عنصر معدنی را در خود حل نموده، به همراه خود می برند.

کسانی که برای گردش و مسافرت به شهرستان ها می روند، بهتر است، حداقل سالی یک بار هم که شده به نواحی که دارای این چنین آبهای معدنی هستند رفته موهای خود را با آن شستشو دهند، تا بطور طبیعی موها را تقویت کرده باشند. افرادی که در مجاورت چنین آبهایی زندگی می کنند، می توانند برای همیشه از مزایای آن، برای تقویت موها برخوردار باشند.

از جمله این نوع آبها و چشمه های آب معدنی جاری در میهنمان که برای سلامتی موها مفید بوده، برای افرادی که دارای ریزش مو هستند، معالج می باشند، می توان از آب قطور نام برد که در آذربایجان شرقی، منطقه اردبیل قراردارد. البته در دیگر نقاط ایران هم، چنین آبهائی یافت می شود، که برای تشخیص آنها می توان از استشمام بوی تند گوگرد متوجه آن شد، در ضمن توجه به این مطلب ضروریست، که اگر هنگام استفاده از این آبهای معدنی، شخص به دهانه ی فوران آب نزدیک شود، حالت خفگی، به او دست خواهد داد.

بعضی از این آبهای معدنی، به قدری آغشته به مواد گوگردی هستند، که برخی از فلزات زیتنی روکش شده مانند دستبند، گردن بند یا انگشتری، که بر دست و گردن شخص استفاده کننده می باشند، در اثر تماس با این نوع آبها تغییر رنگ داده از حیز انتفاع ساقط می شوند، لازم به تذکر است، که هنگام تصمیم به استفاده از چنین آبهایی، بهتر است، قبلاً حمام کرده، پوست سر و موها را تمیز نمود تا اثر درمان این آبها بر روی پوست سر و بدن ، همچنین موها بهتر انجام گیرد.

به همراه آوردن آبهای مفید :

زمانی که در مناطقی قرار داریم، که این نوع آبها در آنجا یافت می شوند و یا به چنین مناطقی مسافرت می کنیم بهتر است، تا هنگامیکه به اینگونه آبها دسترسی داریم، در جهت تقویت موها از آنها استفاده کافی برده، و هنگام تصمیم به ترک آن منطقه، می توان مقداری از این آبها را در ظروف دربسته، با خود به محل سکونت خویش آورده، پس از هر بار استحمام، مقداری از آن را در ظرفی ریخته، سر و موها را به آن آغشته و یا با آن آبکشی نمود. با چنین عملی، شرایط طبیعی را بطور مصنوعی برای موهایمان پدید می آوریم که موها با آب معدنی تقویت شوند. انجام این عمل بخاطر استفاده بیشتر از خواص درمانی این نوع آبهاست.

در همین جا لازم است، این توضیح را بیاوریم، که چنانچه در آبهای رودخانه، دریا و ... آب تنی کنیم و موها با این آبهای احتمالاً شور تماس گیرند، ممکن است، حالت خشکی و شکنندگی در موها ایجاد شود، بنابراین سلامت آنها حکم می کند، که درهنگام پایان یافتن آب تنی، سر را با آب لوله کشی تصفیه شده، در صورت امکان، شستشو و آبکشی کرد تا احیاناً اگر مواد مضری که در جهت آسیب رساندن به ریشه موها عمل می کنند. در لابلای موها و یا برسطح پوست سر ، تجمع بافته باشد شسته شده از بین برود. چنانچه آب تصفیه شده در دسترس نباشد، میتوان این کار را، آب جوشیده و یا آب باران انجام داد.

پس از استفاده از آب استخرها برای شنا و آب تنی نیز باید به آبکشی مجدد موها با آب لوله کشی تصفیه شده پرداخت، زیرا برای پیشگیری از آلودگیهای احتمالی میکروبی و ... این آبها که دارای مصارف همگانی و عمومی اند به آنها مقدار زیادی کلر زده می شود و در هنگام آب تنی مقداری از محلول کلر موجود در آب، در لابلای موها و روی پوست سر قرار می گیرد و احتمالاً موجب خشکی و شکنندگی موها می گردد، که این مسئله بنفع موها نمی باشد. از سوی دیگر، در صورتیکه برای ضد عفونی کردن آب استخر، بموقع از کلر استفاده نشده باشد، احتمال آلوده شدن اعضای خارجی بدن از جمله پوست، مو، ناخن و چشم وجود دارد که در نتیجه این آلودگی، سلامتی این اعضاء به مخاطره می افتد بدین جهت، اکیداً توصیه می شود، که پس از هر بار آب تنی در آب استخر، برای رهایی از رسوب کلر در لابلای موها و روی پوست سر و آسیب دیدگی اعضای خارجی یاد شده از آلودگیهای احتمالی بویژه سر را یکدست با صابون مخصوص سر شسته، سپس تمان بدن با آب لوله کشی، آبکشی کامل شود.