مه شو: حتما تا به حال مطالب زیای را در مورد تاثیر منفی استرس بر سلامت و جسم و ذهن خوانده اید و شاید این موضوع که وجود استرس در زندگی ، به هر نوعی که باشد می تواند آسیب زننده و خطرناک باشد، کاملا بدیهی به نظر برسد.اما در این مقاله، در مورد کشف جدیدی صحبت می کنیم که این طرز فکر را تا حدی تغییر خواهد داد!

متخصصان یاکوتیا باقیمانده بچه کرگدن پشم دار را پیدا کردند که در آخرین دوره یخبندان - یعنی دهها هزار سال پیش می زیست. به گفته کارمندان آکادمی علوم جمهوری « ساخا» ( یاکوتیا) مطالعه این یافته که در جهان نظیر ندارد به ما کمک خواهد کرد در مورد شرایط زندگی و نوع تغذیه آنها اطلاعات بیشتری به دست آوریم. نیمی از لاشه این کرگدن کوچک از بین رفته بود اما جمجمه و بافت نرم و دندان هایش باقی مانده است. هم اکنون در حال تعیین سن دقیق او در آزمایشگاه هستند. طبق رسم معمول نامی بر او گذاشتند. به افتخار شکارچی که او را پیدا کرد بچه کرگدن را « ساشا» نامیدند.

تا کنون تار عنکبوت محکم ترین ماده ساخت دست طبیعت محسوب می شد. اما پژوهش ها نشان داد که دندان « خارچسب های دریایی» - حلزون با صدف تخت - حاوی گوتیت معدنی باصطلاح « سوزن سنگ آهن» است و از نظر محکمی از تار عنکوبت جلو می زند. متخصصان اعلام می دارند که ساختار دندان های « خارچسب های دریایی» را می توان بطور مصنوعی دریافت کرد. از ماده ساخته شده می توان در صنعت و برای ساخت اجزاء اتومبیل و هواپیما و کشتی استفاده کرد.

تا کنون فرض می شد که استرس باعث کاهش عزت نفس انسان می شود. اما پژوهش های اخیر نشان داد که استرس می تواند تأثیر مثبت نیز داشته باشد و اعتماد به نفس شخص را افزایش بدهد. اگر شخص به دیدن دنیای اطراف در رنگ های خاکستری کشش دارد و آن را مانند محیط خصومت آمیز تلقی می کند استرس باعث تعمیق این وضعیت می شود. اما استرس بر افرادی که مثبت فکر می کنند تأثیر کاملا متفاوتی دارد: آنها فعال تر می شوند و اطمینان آنها به قدرت و توانایی اشان افزایش می یابد. متخصصان اعلام می دارند که بر اساس اینگونه مطالعات استرس شخص دیگر پیامد شکست نیست، بلکه دلیل بروز آنهاست. بدین ترتیب پزشکان می توانند روش های کاراتری برای مبارزه با استرس طراحی کنند.