پوست بزرگترین اندام بدن است و حدود 60 درصد از مواد که روی آن است را جذب می کند. همچنین پوست ، برای آنکه بدانیم درون بدن چه اتفاقاتی می افتد ، سرنخ خوبی به شمار می رود. آیا منافذ پوست شما پر از مواد آلوده است؟ آیا پوستی خشک و متورم دارید؟ و آیا پوستتان مشکلاتی نظیر آکنه و پسوریازیس دارد؟ در این صورت بدن در حال فرستادن علائمی به شماست .

در این مقاله راه هایی را به شما معرفی می کنیم که می توانید به کمک آن از پوست خود نه تنها در برابر اشعه آفتاب ، بلکه دیگر عوامل مخرب در محیط زیست ، حفاظت نمایید.

مواد غذایی بخورید که سلامت پوست شما را تامین می کند.

سلول های پوست نیاز به رطوبت دارند تا به خوبی کار کنند. آبرسانی می تواند به پوست شما ، خصوصا اگر خشک و بی آب بوده ، درخشنگی ببخشد. نوشیدن مقدار مناسبی آب نیز می تواند مشکلاتی از قبیل آکنه را از بین ببرد. محدود کردن مصرف شکر و در بعضی موارد، کاهش مصرف لبنیات ، به سلامت پوست کمک می کند.

علاوه بر آب ، مواد غذایی دیگری نیز هستند که پوست ما برای سالم ماندن به آنها نیاز دارد. ویتامین E حاوی آنتی اکسیدان است که از پوست در برابر اشعه UV محافظت می کند. دفعه بعد که قصد رفتن به ساحل را داشتید ، خوردن چیپس را فراموش کرده و به جای آن از بادام خام استفاده کنید. گوجه فرنگی پخته شده و هندوانه حاوی لیکوپن ، آنتی اکسیدانی که از تخریب کلاژن جلوگیری می کند ، هستند. کلاژن چسبی است که سلول های پوست را در کنار یکدیگر نگه می دارد. برای اسپاگتی خود از سس گوجه فرنگی (بدون شکر) استفاده کنید.

کاتچین موجود در چای سبز ترکیبی ضد التهاب و ضد سرطان است. پس چای سبز بنوشید.

بیوتن که در تخم مرغ ، بلغور ، موز و برنج وجود دارد از اعضای خانواده ویتامین B و ضروری برای سلامت پوست ، مو و ناخن است.

آووکادو و نارگیل حاوی اسید های چرب سالمی هستند که به سلامت و صاف بودن پوست کمک می کنند. چربی های اشباع نشده موجود در آووکادو حتی می تواند از پوست در برابر آفتاب محافظت نمایند.

سعی کنید روغن نارگیل را در پخت و پز بکار ببرید. شما همچنین می توانید به جای مرطوب کننده از این دو ماده غذایی استفاده کنید. قطعه ای از یکی از این دو میوه را روی پوست خود بمالید تا تاثیرات معجزه گر آن را ببینید.

از محصولات زیبایی خود سم زدایی کنید

پارابن و فتالات (parabens and phthalates) هر دو از موادی هستند که اثرات مخرب بر روی پوست دارند و در عین حال در ترکیب بسیاری از محصولات زیبایی و مراقبت از پوست ، با وجود آنکه روی جعبه آنها نوشته نشده ، یافت می شوند. این دو ترکیب باعث اختلالات هورمونی شده و به شکل گیری تومور کمک می کنند.

هنگام خرید ضد آفتاب ، دنبال محصولاتی بگردید که از PABA ، آووبنزون (avobenzone) ، بنزوفنون(benzophenone) و ethoxycinnamate استفاده نمی کنند. این مواد همه در ایجاد رادیکال آزاد ، که ضد آفتاب قرار است با آنها مبارزه کند ، نقش دارند. از محصولاتی استفاده کنید که اکسید زینک از ترکیبات اصلی سازنده آنهاست.

چالش بدون آرایش زندگی کردن را امتحان کنید

چون بیشتر محصولات آرایشی حاوی پارابن و دیگر محصولات شیمیایی مضر برای پوست هستند، با استفاده نکردن از آنها نه تنها به پوست خود اجازه تنفس می دهید ، بلکه به شما حس زیبای طبیعی بودن را می بخشد. به خاطر داشته باشید لوازم آرایش شما را زیبا نمی کنند ، شما زیبا هستید !