mahsho s4مه شو: خواب خوب شبانه می تواند به معنای سلامت پوست و داشتن پوستی عالی باشد زیرا زمانی که از خواب خوب محروم هستید، استرس و عدم آرامش کافی موجب می شود بدن بیشتر از هر زمان دیگری کورتیزول را به داخل خون ترشح کند. سطح بالای کورتیزول و افزایش استرس سبب التهاب در بدن می شوند و بدین دلیل به پوست آسیب جدی وارد می شود.

عدم خواب کافی می تواند بر سلامت پوست تأثیر بدی گذاشته و بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک و یا اگزما را تشدید می کند؛ به طوری که این بیماری ها در طول شب به خارش زیاد منجر می شوند. در واقع، عدم خواب کافی و بیماری ها بطور فزاینده ای بر روی یکدیگر تأثیرات بدی می گذارند. در مقابل، خواب کافی و مناسب می تواند باعث بهبود بیماری های پوستی گردد.

خواب خوب شبانه منجر به روشن شدن رنگ پوست و سلامت آن می گردد. در ادامه به توضیح این مطلب می پردازیم که چرا عدم خواب کافی، نه تنها بر سلامت پوست بلکه بر سلامت کل بدن تأثیرات بدی می گذارد:

1- نداشتن خواب کافی، بیماری های پوستی را شدت می بخشد:

در ابتدای مقاله بیان کردیم که عدم خواب کافی سبب ایجاد استرس و ترشح هورمون کورتیزول به داخل خون می شود. سطح بالای کورتیزول و افزایش استرس سبب التهاب در بدن می شوند. افزایش واکنش التهابی موجب افزایش آکنه، افزایش حساسیت های پوستی، افزایش واکنش آلرژیک درماتیت تماسی و ایجاد بسیاری دیگر از انواع بیماری های پوستی می گردد که در نتیجه مشاهده هر یک از آنها باید به درمان و مراقبت دقیق پوست خود بپردازیم.

2- عدم خواب کافی، زیبایی را از پوست شما دور می سازد:

نداشتن خواب مناسب و کافی، زیبایی را از پوستتان دور می کند زیرا عدم آرامش، عدم استراحت کافی، وجود استرس به افزایش سلول های التهابی در بدن منتهی می شوند. افزایش سلول های التهابی در بدن باعث افزایش تجزیه کلاژن و اسید هیالورونیک می گردد که در نتیجه این امر، پوست درخشش و شفافیت خود را از دست می دهد.

3- عدم خواب کافی، بیماری پوستی مربوط به ایمنی بدن را بدتر می کند:

عدم خواب کافی موجب تشدید بیماری های پوستی مربوط به ایمنی بدن می گردد. افزایش التهاب، توانایی بدن را برای تنظیم سیستم ایمنی آن کاهش می دهد که این امر نیز به نوبه خود باعث به وجود آمدن بیماری های پوستی گوناگون و تشدید بیماری های پوستی مرتبط با سیستم ایمنی بدن از قبیل پسوریازیس و اگزما می شود.

پسوریازیس، تنها یک بیماری پوستی نیست بلکه در واقع، آن یک شاخص التهاب بدن نیز می باشد. بسیاری از افراد مبتلا به پسوریازیس شدید، بیشتر در معرض خطر حملات قلبی هستند؛ بنابراین، اینگونه افراد باید بیشتر مراقب بوده و استرس خود را پایین بیاورند و خواب کافی داشته باشند.

4- عدم خواب کافی، پوست شما را نازیبا می سازد:

عدم خواب کافی، پوست شما را نازیبا می کند زیرا در زمانی که شما در خواب هستید، در حالی که بدن بطور کلی در حال پردازش آب می بشاد و آب اضافی خود را دفع می کند، هیدراتاسیون خود را نیز به تعادل می رساند. با به تعادل رسیدن آب بدن، پوست قادر به بهبود رطوبت خود می باشد.

در نتیجه عدم خواب ناکافی، تعادل آب کاهش می یابد. در اثر بهم خوردن تعادل آب بدن و کاهش آن، کیسه های ورم کرده زیر چشم، حلقه های تیره دور چشم، خشکی پوست و چین و چروک آن پدیدار می گردند.

5- عدم خواب کافی، روند پیری را تسریع می سازد:

نداشتن خواب کافی ، روند پیری را تسریع می سازد زیرا در طول خواب عمیق، افزایش هورمون رشد به سلول های آسیب دیده اجازه می دهد تا بازسازی شوند در حالی که بدون داشتن خوابی عمیق در طول شب، سلول های آسیب دیده به جای ترمیم، تجمع پیدا می کنند که همگی این امور موجب پدیدار شدن نشانه های پیری گشته و در واقع، روند پیری زودرس تسریع می گردد.

6- عدم خواب کافی باعث افزایش وزن می گردد:

نداشتن خواب مناسب و کافی منجر به اضافه وزن و چاقی می گردد. در واقع، خواب هم به کنترل وزن کمک می کند و هم برای پوست شما بسیار مفید است. زمانی که می خوابید، کمتر احساس گرسنگی می کنید.بر طبق مطالعات اخیر، کمبود خواب با افزایش مصرف خوراکی ها و کالری های مصرفی مرتبط است.

نکاتی کلیدی برای داشتن خوابی خوب و راحت:

1- دیر وقت غذا نخورید.

2- شام خود را بسیار سبک میل نمایید.

3- در طول روز زیاد آب بنوشید اما آخر شب سعی کنید آب کمتری بنوشید.

4- در یک اتاق تاریک، ساکت و کمی خنک بخوابید و از پتوی گرمی استفاده نمایید.

5- لوازم الکترونیکی را از اتاق خواب خود دور کنید.

6- از ملحفه های پنبه ای استفاده کنید و مرتبا آنها را بشویید به طوری که گرد و غبار و هرگونه باکتری را از آنها دور سازید.

7- لباس خواب و ملحفه های خود را با مواد شوینده ای بشویید که رایحه قوی نداشته باشند زیرا که اینگونه مواد می توانند محرک پوست باشند.

در آخر به یاد داشته باشید که داشتن خواب کافی یک کلیشه قدیمی نیست، بلکه آن برای داشتن پوستی شفاف و درخشان ضروری می باشد.