در زنان هورمون های جنسی با الگوی پیچیده ای در کنار هم فعالیت می کنند تا سیکل تولیدمثل را فعال نگه دارند. هورمون های اصلی جنسی در جنس مونث استروژن و پروژسترون هستند که عمدتاً توسط تخمدان ها در سال های باروری تولید می شوند.

علاوه بر کمک به کنترل تخمک گذاری و بارداری، استروژن در حفظ قدرت استخوانی و کمک به تنظیم میزان کلسترول دخیل است. پروژسترون در کنار استروژن فعالیت می نماید تا بدن زن را جهت حاملگی و بارداری آماده سازند و در تنظیم سیکل های قاعدگی کمک می نماید.

مشکلات درگیر کننده تولید و رهاسازی هورمون های جنسی می توانند تکامل جنسی، خصوصیات جنسی و باروری را تحت تأثیر قرار دهند.

بلوغ غیرطبیعی

در دختران به طور نرمال بلوغ بین سنین 8 و 14 سالگی شروع می شود. بعضی مطالعت نشان داده اند بلوغ طبیعی ممکن است زودتر و در 6 یا 7 سالگی شروع شود. در دختران نشانه های بلوغ از این قرارند.

تکامل جوانه های پستانی ظهور مو در نواحی پوبیک (عانه) و زیر بغل قاعدگی

بلوغ غیرطبیعی ممکن است شامل تأخیر در بلوغ، بلوغ زودرس، عدم بلوغ یا بلوغ ناقص باشند. بلوغ تأخیری شایع ترین مشکل است. در بیشتر کودکان، تأخیر در بلوغ تنها در یک حالت نرمال است و علت خاصی وجود ندارد. در این موارد بلوغ دیر ایجاد می شود. ولی کودک تبدیل به فرد بالغ نرمالی می شود. هم بلوغ زودرس و هم دیررس می توانند به صورت خانوادگی ایجاد شوند.

بعضی مواقع اختلالات بلوغ مربوط به مشکلات طبی است. تأخیر در بلوغ می تواند در اثر کم کاری هیپوفیز، اختلال ژنتیکی، کم کاری غدد جنسی و بعضی بیماری های طولانی مدت مثل آسم و بیماری کلیوی پدیدآید. بلوغ ممکن است در کودکانی که در ورزش های سنگین قهرمانی یا فعالیت های شدید شرکت دارند، کسانی که سوء تغذیه دارند یا تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته اند، به تأخیر افتد.