مصرف سویا در دنیای امروز امری شناخته شده است و مطالعات اخیر نشان می دهند که سویا اثرات محافظتی بسیاری بر روی بدن دارد. مصرف این گیاه بر سلامت استخوان ها ، کلسترول و قدرت عضلانی تاثیر دارد.همچنین سویا از جمله تنقلاتی بشمار می آید که به مبارزه با سرطان پروستات می پردازد.

فواید مصرف سویا در مردان

ـ کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروقی کرونر: همبستگی مثبتی بین یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین سویا و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد.مطالعات نشان می دهد که مردان ژاپنی که حدود 50 گرم در روز سویا مصرف می کنند نسبت به همتایان خود در امریکا کمتر به بیماری های عروقی مبتلا می شوند.در جنوب شرقی آسیا بطورکلی مشکلات عروقی کمتر مشاهده می شود.برخی از محققان توصیه می کنند که پروتئین سویا را جانشین پروتئین حیوانی کنید زیرا مصرف سویا به کاهش کلسترول و LDL کمک می کند.

ـ جلوگیری از ابتلا به سرطان پروستات : مردمی که در نیمکره شرقی زندگی می کنند به نسبت افراد ساکن در نیمکره غربی کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند. این امر با مصرف فیبر سویا و پروتئین ارتباط مستقیم دارد. محققان معتقدند که ایزوفلاون موجود در سویا مانع پیشرفت تومور می شود.

ـ سلامت استخوان ها : اگرچه تحقیقات هنوز در این زمینه کامل نشده است اما در موارد خاص با مصرف سویا کاهش از دست دادن تراکم استخوان مشاهده شده است. مصرف شیر سویا در زمینه پیشرفت پوکی استخوان با مصرف شیر معمولی در حال مقایسه است که احتمالا در سالهای آینده دانشمندان به نتایجی خواهند رسید.

ـ مفید برای دستگاه گوارش : یک یاز علل اصلی مرگ و میر در مردان سرطان روده بزرگ است. برخی از مطالعات نشان می دهند که مصرف سویا دستگاه گوارش را در سلامت قرار می دهد ک خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

ـ کمک به مغز : مطالعات نشان می دهند که مکمل های غذایی پروتئین سویا می تواند توانایی شناختی را در افراد زیر 65 سال بهبود بخشد.

مضرات مصرف سویا در مردان

ـ عدم تعادل هورمونی : مصرف بیش از حد محصولات سویا نظیر شیر سویا سبب ایجاد تغییرات هورمونی در مردان می شود و افزایش سطح استروژن را بهمراه خواهد داشت.این نتایج در ظاهر مردان با بزرگ شدن پستان ، کاهش میل جنسی و از دست دادن مو همراه است.

ـ آلرژی به سویا : سویا حاوی 15 نوع پروتئین است که یکی از آنها لسیتین سویا است که ممکن است سبب بروز واکنش های آلرژیک شود. حساسیت در کوکان نوعی ایمنی در سن 10 سالگی در آنها ایجاو می کند. همچنین حساسیت به سویا در دو جنس مشاهده شده است و در موارد نادر م یتواند شدید باشد.

ـ مشکوک به سرطان زا بودن : آزمایش بر روی موش ها نشان می دهد که سویای خام می تواند سرطان زا باشد. البته شایان ذکر است که این آزمایش بر روی انسان انجام نشده است. اگرچه ایزوفلاون موجود در سویا ضد سرطان است اما پزشکان هنوز در رابطه با مصرف مکمل های سویا که سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان می شوند، مطمئن نیستند.

ـ فرمول سویا مخصوص نوزادان : سویا به دلیل اینکه حاوی پروتئین است بهترین ماده غذایی برای کودکان بشمار می آید. تحقیقات اخیر ثابت کرده است که پروتئین هر دو نوع شیر سویا و ساده باید در حد تعادل مصرف شود.محصولات حاوی سویا مانع از آزاد شدن برخی از مواد مغذی نظیر ویتامین B12 می شوند.