افسانه متداول دیگر این است که پوست کثیف سبب آکنه می شود. کثافت سبب ایجاد سیاه سرها و سایر ضایعات آکنه نمی شود ؛ اما عدم رعایت بهداشت پوست می تواند آکنه را تشدید کند. بهداشت صحیح پوست در نگهداری پوست سالم بسیار مهم است. رعایت بهداشت پوست نه تنها از بیرون به کاهش انباشته شدن یاخته های پوست در پیرامون منفذها کمک و از این طریق آکنه را کنترل می کند ، بلکه به زیبا و سالم نگه داشتن پوست ، حتی در لایه های زیرین آن نیز کمک می کند.

از سوی دیگر ، شستن بیش از حد برای پوست بسیار بد است و مسئله ای که ایجاد می کند معمولا بسیار بزرگ تر از مسئله ناشی از شتشوی ناکافی پوست است. استفاده منظم از صابون های تند و خشک کننده روی پوست می تواند حصار طبیعی و سالم پوست را از بین ببرد و آن را نسبت به عفونت و تحریک آسیب پذیرتر کند ، پوست را سرخ کند و سبب حساسیتی پوستی شود که شبیه آکنه است.

حس تمیزی فوق العاده که زمانی چیز خوبی به شمار می رفت واقعا نشانه زیاده روی در شستشو است و باید به پوست رطوبت زده شود. یک پاک کننده بدون صابون برای صورت انتخاب کنید ، چون صابون ها دارای گروهی از مواد به نام مواد فعال در سطح هستند که کف دلپذیر صابون را درست می کند. کار مواد فعال در سطح این است که به چربی های متصل شوند و آن ها را از پوست شما جدا کنند و پوستتان تمیز شود. مسئله این است که این ها پوست را تحریک می کنند و چربی ها را بیش از مقداری که لازم است از پوست پاک می کنند.

می توانید به جای صابون شب ها از یک پاک کننده لایه بردار ملایم برای پاک کردن آرایش و کثیفی پوست استفاده کنید. صبح معمولا برای اکثر افراد بهتر است از یک پاک کننده ملایم بدون صابون استفاده کنند که حتی کف نکند و سپس برنامه روزمره استفاده از ضد آفتاب و محصولات دیگری را که عادت دارید دنبال کنید.