در مردان پروستات بیش از هر ساختاری دیگری باعث رنج و ناراحتی می شود و کارکرد جنسی کمتر از سایر اعمال عادی تر خصوصاً ادرار کردن تحت تأثیر قرار می گیرد. در بیش از نیمی از مردان آمریکایی پروستات بالاخره در طول زندگی آنان بزرگ خواهد شد، که نهایتاً تعدادی از آنها نیاز به عمل جراحی یا سایر درمانها خواهند داشت.

از هر 9 مرد آمریکایی یکی در طول زندگی خود دچار سرطان پروستات می شود و سالانه حدود 35.000 نفر در اثر این بیماری جان می سپارند. این همه دردسر از غده کوچکی که آن قدر بی خطر به نظر می رسد!

از کجا بفهمم که مشکلی برای پروستات من پیش امده است؟

شایع ترین علامت آن اختلالات ادراری است. شاید متوجه شوید که دفعات نیاز به دفع ادرار در شما خصوصاً در شب بیشتر شده است. شاید در شروع تخلیه ادرار مشکل داشته باشید یا وقتی شروع به ادرار کردید نتوانید آن را به راحت متوقف کنید. شاید ادرار شما باریک تر از حد معمول شود، متناوباً قطع شود و دوباره جریان یابد. بسته به بیماری خاصی که دارید ممکن است در حین ادرار کردن سوزش یا درد داشته باشید دچار تب و لرز و درد در نایحه تحتانی پشت یا لگن یا ناحیه فوقانی رانها شوید. ممکن است ترشحات آبکی یا قهوه ای رنگی از الت تناسلی شما خارج شود که یا ترشحات معمولی پروستات متفاوت باشد. گاهی شما خونریزی ادراری (هماجوری) یا ادرار خونین خواهید داشت.

پس اگر من اختلالی در پروستات داشته باشم، دچار یک یا چند تا از این علائم خواهم شد ؟

لزوماً نه. شما ممکن است دچار یکی بیماری پروستات شوید و تا مدتی هیچ یک از این علائم را بروز ندهید. این موضوع خصوصاً در مورد سرطان پروستات صدق می کند که اهسته رشد می کند و در مراحل اولیه اش هیچ علامتی حاکی از حضور بروز نمی دهد. اغلب سرطان پروستات هنگام انجام معاینه راست روده از طریق لمس (توشه رکتال) یا هنگامی که پروستات به علت یک بیماری دیگر جراحی می شود، تشخیص داده می شود.