چند مورد تحقیق در رابطه با فواید و مضرات نوشیدن چای سبز در دوران بارداری صورت گرفته است که برای اطلاع از این موارد توصیه می شود مقاله روبرو را مطالعه کنید.

فواید چای سبز در دوران بارداری

زنانی که از بیماری لثه در دوران بارداری رنج می برند را می توان به مصرف چای سبز در درمان آن و جلوگیری از التهاب لثه توصیه کرد. همچنین چای سبز در سلامت دندان ها موثر است.

ممکن است سطح قند خون در دوران بارداری افزایش یابد ، زیرا هورمون های خاصی در این زمان در بدن منتشر می شوند که بدن را در برابر انسولین و دیابت حاملگی مقاوم می کنند. سطح قند خون بالا می تواند کودک را د رمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو و چاقی قرار دهد. مصرف چای سبز در دوران بارداری در کنترل سطح قند خون بسیار مفید است.

محبوبیت چای سبز در درمان سرطان پذیرفته شده است. همچنین چای سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، جلوگیری از سرماخوردگی و عفونت های دیگر مفید است. به همین علت مصرف آن برای زنان حامله توصیه می شود.

زنان باردار ممکن است در معرض خطر ابتلا به مشکلات کلسترول و فشار خون باشند چرا که باید به اندازه دو نفر بخورد. چای سبز در تنظیم کلسترول و حفظ فشار خون بالا مفید است و مصرف آن در دوران بارداری توصیه می شود.

زنان باردار در معرض ابتلا به اتساع معده که منجر به سوءهاضمه می شود. چای سبز یک درمان طبیعی برای سوءهاضمه است که مفید بودن آن در دوران بارداری ثابت شده است.

برخی از زنان معتقدند که مصرف منظم چای سبز طول دوره بارداری را برای آنها آسان می کند.

عوارض مصرف چای سبز در دوران بارداری

یک فنجان چای سبز حاوی 15 میلی گرم کافئین است. بارداری دوران مناسبی برای مصرف زیاد کافئین نیست و ممکن است منجر به سقط جنین و تولد نوزاد مرده و کم وزنی نوزاد شود. در برخی از مطالعات اثبات شده است که مصرف بیش از حد کافئین به ناباروری و سقط جنین منجر می شود. این بدین معناست که مصرف بیش از حد چای سبز در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد.

مصرف بیش از حد چای سبز ، کافئین را به بخشی از شیرمادر تبدیل می کند که برای کودک مضر است.

در برخی موارد، در مصرف زیاد چای سبز اینگونه یافت شده است که میزان اسید فولیک را کاهش می دهد. اسیدفولیک برای رشد سالم جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی مهم است.

آنتی اکسیدان موجود در چای سبز ، هرچند در ظاهر در جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی مهم است اما در تامین فولات مورد نیاز بدن که برای بارداری مهم است نقشی ندارد.

مصرف چای سبز به مقدار زیاد باعث می شود که کافئین موجود در آن جذب آهن را از مواد غذایی کاهش دهد و ممکن است در سطح آهن موجود در بدن مادر و کودک تاثیر بگذارد.

همانطور که می دانید کافئین جزء اصلی چای است که مصرف زیاد آن اثرات سوئی در دوران بارداری خواهد داشت در نتیجه مصرف نوشیدنی های بدون کافئین در دوران بارداری توصیه می شود. با این حال ، حتی چای سبز بدون کافئین حاوی مقدار کمی کافئین است. بنابراین بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید. حدود 1تا2 فنجان در روز هیچگونه اثر منفی بر سلامت مادر و کودک نخواهد داشت.