مطمئنا؛ در مورد التهاب میکربی حاد پروستات شما معمولاً تا چند هفته آنتی بیوتیک مصرف می کنید و براساس شدت علائم ممکن است داروهای مسکن برای رهایی از درد دریافت کنید یا دستور استراحت بگیرید . اگر خطر سرایت عفونت به جریان خون وجود داشته باشد شما در بیمارستان بستری شده و آنتی بیوتیکهای داخل وریدی دریافت می کنید یا اگر پروستات شما آنقدر متورم شود که اصلاً قادر به ادرار کردن نباشید یا به خاطر بروز تب بالا نیاز به مایعات داخل وریدی داشته باشید در بیمارستان بستری می شوید. در آنجا بیماری دقیقاً پیگیری می شود. مشکلی که در مورد این عفونت وجود دارد این است که واقعاً نمی توان از درمان عفونت مطمئن شد. بنابراین ممکن است به این نتیجه برسید که بیماری همانند التهاب مزمن پروستات دوباره و دوباره عود کرده است؛ و هر بار درمان آن سخت تر می شود.

در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ باید آنتی بیوتیک بیشتری مصرف کرد ؟

اگر شما به التهاب مزمن میکربی پروستات مبتلا شوید، اغلب با ترکیب دارویی سولفا و تری متوپریم (شاید نامهای تجاری اینها را بشناسید مثل باکتریوم یا سپترا) درمان می شوید. بسته به اینکه میکرب به چه آنتی بیوتیکی حساس باشد از سایر داروها هم می توان استفاده کرد. اگر عفونت مقاومت خاصی از خود نشان دهد شاید مصرف آن را سه ماه یا بیشتر ادامه دهید. مواردی وجود دارد که مردان سالها به مصرف پیوسته آنتی بیوتیک ادامه داده اند.

اگر آنتی بیوتیکها ما را از التهاب مزمن میکربی پروستات رهایی ندهند چه باید کرد ؟

محققین در مورد تزریق مستقیم آنتی بیوتیکها به داخل پروستات در موارد شدیداً مقاوم به درمان التهاب مزمن میکربی پروستات، تحقیق می کنند. گزارش گروهی از پزشکان بلژیکی حاکی از پاسخ خوب نزدیک به 60 درصد مردانی است که چنین تزریقاتی را به مدت شش ماه دریافت کرده اند. با وجود آنکه این روش درمانی می تواند کمی ناخوشایند باشد، سود ناشی از آن به ناراحتی یا خطر مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیکها رجحان دارد. اگرچه درمان به این صورت هنوز در مراحل اولیه آزمایش است.

در موارد شدید بیماری، پزشک شما احتمالاً برش کامل پروستات یا بخشی از آن یا جراحی برداشت پروستات را توصیه می کند. که البته این آخرین چاره است. اگر در نتیجه التهاب پروستات، احتباس ادرار یا مشکلات کلیوی عارض فرد شود ممکن است لازم به جراحی باشد. یا شاید هنگامی که به علت عفونت مکرر پروستات میزان تشکیل سنگ در غده شما زیاد شده و سنگهای آلوده باعث شوند غده پروستات برای همیشه ملتهب باقی بماند باز نیاز به جراحی باشد.