آیا مصرف ید و منیزیم لازم است ؟

یکی از املاح مهمی که در طبیعت به وفور یافت می شود و در تنظیم قوای عقلانی و جسمانی انسان تأثیر فراوانی دارد ید می باشد. این ماده از بروز ورم غده تیروئید جلوگیری کرده، مانع ریختن شدید موها می شود. با تحریک غدد مترشحه بدن و تنظیم کار آنها باعث تعادل وزن بدن می گردد. از تپش قلب و ایجاد نگرانی ها و دغدغه خاطر بی مورد جلوگیری به عمل می آورد. به همین جهت ید را قدیمی ها به عنوان نگهبان بزرگ مغز و اعصاب و مایه افزایش اعتماد به نفس می دانسته اند. امروزه ثابت شده که مصرف متعادل این ماده وسیله خوبی در جذب اکسیژن و کلسیم کافی در بدن است که در سلامت جسم و روان انسان موثر است.

بنابراین اطفالی که شکمشان بیش از حد برآمده است و نیز بچه هایی که دچار عدم تمرکز کافی، کم خونی، تنبلی و پرخاشگری می باشند به مصرف ید نیاز مبرم دارند. ید تنها عنصری است که کمبود آن در خاک بعضی از مناطق کوهستانی که از دریا دور هستند، مشهود است و کمبود آن (بیماری گواتر) را که باعث ورم «غده تیروئید» می شود، پدید می آورد. میزان نیاز بدن به این ماده به طور روزانه حدود 10 میکروگرم است و در ماهی های دریایی، پیاز، قارچ، گوجه فرنگی، پوست سیب زمینی، شاهی، نخود، برنج، کاهو، چغندر، آناناس و بسیاری از سبزی هایی که در اطراف آب می روید یافت می شود.

شنا در آب دریا و استنشاق بخار دریا و نوشیدن روزی دو سه قاشق از آن، کمبود های مزمن بد را از بدن انسان مرتفع می سازد ید، خون مردگی عضلات و احتقان آن را در غدد لنفاوی زایل می کند و در زمینه درمان کردن نرمی استخوان، برنشیت، عقب افتادگی رشد، فلج، بیماری های پوستی نقش مهمی دارد.

منیزیم (طراوت دهنده پوست) :

هفتاد درصد منیزیم بدن در استخوان ها متمرکز است. عضلات بیش از آنکه کلسیم داشته باشند منیزیم دارند. کمبود این ماده در بدن باعث اختلالات رفتاری، خستگی مداوم و اختلالات در رشد بدن است.

با مصرف متعادل منیزیم طراوت و خنکی کافی در پوست احساس می شود و از ایجاد چروک های صورت جلوگیری می گردد و پوست را صاف و روشن می سازد.

منیزیم در ساختمان سلسله اعصاب با همکاری فسفر نقشی اساسی ایفا می کند و همچنین محرک اصلی حرکات دودی احشاء است. غدد داخلی بدن به منیزیم نیاز دارد.

منیزیم در پیشگیری و متوقف کردن بیماری سرطان نقش موثر دارد و نقش درمانی آن در علاج بیماری سل و دیابت (مرض قند) و جلوگیری از ضعف اعصاب ، قابل انکار نیست.

منیزیم را می توان از طریق گندم سبوس دار ، هلو، انجیر، بادام، مارچوبه، تربچه، لیموی عمانی، لیموی تازه، اسفناج، خیار، کاهو و نارگیل به اندازه کافی به بدن رساند.