آیا مصرف مکمل روغن ماهی (DHA، EPA) هم اکنون به عنوان درمان در بیماران قلبی و عروق مورد پذیرش و قبول قرار گرفته است ؟

در سال های اخیر شاهد آن هستیم که این مکمل ها (مکمل های حاوی امگا-3) توسط FAO آمریکا که در پذیرش داروها و مواد جدید بسیار سخت گیر می باشد، پس از بررسی های لازم، مورد پذیرش قرار گرفته است و اعلام کرده اند که به علت اهمیت بالای این اسید چرب(امگا-3)، مواد طبیعی حاوی روغن کبد ماهی (اسیدچرب امگا-3) به جای دارو مورد استفاده قرار گیرد و حتی FAO پذیرفته و اعلام کرده است که مصرف روزانه تا 3 گرم آن برای بدن مفید است.

مسلماً بهتر است این معجزه طبیعت یعنی امگا-3 از راه مصرف ماهی به بدن رسیده و تامین شود. مصرف ماهی ، حداقل دو بار در هفته می تواند این نیاز را برآورده کند و در صورت عدم توانایی تامین آن می توان از مکمل های ذکر شده استفاده نمود.

این جانب گمان می کنم در آینده ای نه چندان دور، مصرف امگا-3 و تامین DHA، EPA از طریق خوردن ماهی و یا مواد حاوی این اسید چرب، حتماً جزو درمان های اصلی بیماری های قلبی-عروقی قرار خواهد گرفت.

با وجود تمامی فوایدی که روغن ماهی دارد، نباید آن را بی مورد و بدون حساب و کتاب مصرف کرد. گاهی مصرف زیاد این ماده کمبود ویتامین E را به همراه دارد که افراد را با کم خونی مواجه می‌سازد. گاهی نیز مصرف بی‌رویه این روغن‌ها موجب بروز خونروی شده که بر اثر ضربه، عمل جراحی و یا اعمال دندانپزشکی آشکار می‌شود. پس خودسرانه از روغن ماهی به میزان بالا استفاده نکنید. به علاوه، به یاد داشته باشید که این روغن نیز مانند روغن‌های دیگر دارای کالری بالایی است که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند انرژی مازادی را به بدن رسانده و موجب چاقی شود.

تأثیر مثبت کپسول‌های روغن ماهی ثابت شده نیست

بررسی 14 تحقیق علمی جدید نشان می‌دهد کپسول روغن ماهی تأثیری در پیشگیری از بروز سکته قلبی ندارد. در این تحقیقات داوطلبانی شرکت کردند که از بیماری‌های قلبی رنج می‌بردند. برخی از پژوهشگران این نتیجه را روشن نمی‌دانند.

مصرف مرتب ماهی، به ویژه ماهی کم‌چربی مانند ماهی آزاد برای سلامت قلب مفید است. ماهی حاوی اسید اشباع نشده امگا 3 است. امگا 3 مانع التهاب و رسوب چربی و املاح در رگ‌ها می‌شود و به این ترتیب می‌تواند در پیشگیری از بروز سکته قلبی موثر باشد.

کپسول‌های روغن ماهی در اغلب کشورهای جهان از جمله ایران، شناخته شده و پرمصرف هستند. تحقیقات اولیه‌ای که در مورد تأثیر کپسول روغن ماهی بر روی بیماران مبتلا به قلب و عروق صورت گرفت، حاکی از آن بود که مصرف این خوردنی افزودنی عوارض بیماری آن‌ها را کمتر می‌کند.

آیا مصرف مکمل روغن ماهی به عنوان درمان بیماران قلبی مورد پذیرش است؟