تخم مرغ از زرده و مایع شفاف و سفیدرنگی بنام آلبومین تشکیل شده است. که می توان آنها را بصورت خام ، آب پز و یا سرخ شده مصرف کرد. همانطور که از فواید بی شمار تخم مرغ آگاهی دارید بهتر است بدانید که سفیده آن ممکن است عوارضی نیز برای سلامتی داشته باشد.

آلرژی

بسیاری از افراد در واقع به پروتئین های موجود در سفیده تخم مرغ حساسیت دارند. این حساسیت معمولا در کودکان تا سن 5 سالگی بروز پیدا می کند.واکنش های آلرژیک می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض تخم مرغ آشکار گردد. ازعلائم این حساسیت می توان به بثورات ، کهیر ، قرمزی و تورم پوست ، درد ، اسهل ، تهوع و استفراغ ، آبریزش بینی و خارش چشم ها ، عطسه ، سرقه و خس خس سینه اشاره کرد. واکنش های آلرژیک همچنین می تواند به حمله آسم منجر شود. این علائم معمولا کمتر از یک روز به طول می انجامد.

واکنش های آلرژیک شدید می تواند باعث تورم دهان ، گلو ، اشکال در تنفس و افت ناگهانی و خطرناک در فشار خون ، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری گردد.

تخلیه بیوتین

خوردن سفیده تخم مرغ خام می تواند به تقلیل بیوتین که به عنوان ویتامین B7 و ویتامین H یا R شناخته می شود منجر گردد. در تخم مرغ خام بیوتین به آویدین محدود می شود و زمانیکه تخم مرغ پخته می شود بیوتین از آویدین جدا می گردد و اجازه می دهد که بیوتین توسط بدن جذب شود. کمبود بیوتین منجر به بروز اختلالات پوستی مانند کلاه گهواره ای در نوزادان و درماتیت سبورئیک در بزرگسالان می شود. کمبود بیوتین شدید می تواند منجر به ریزش مو ، تشنج ، عدم هماهنگی عضلات ، گرفتگی عضلات و درد شود.

باکتری

تخم مرغ خام از جمله سفیده تخم مرغ خام سبب افزایش نگرانی در رابطه با آلودگی های باکتریایی می شود. سالمونلا باکتری است که اغلبا بخاطر مسمومیت غذایی رخ می دهد و در روده مرغ یافت می شود پس می تواند در تخم مرغ خام نیز موجود باشد. سالمونلا در روند پخت و پز در صورتیکه درجه حرارت بالا باشد از بین می رود. برای مثال در تخم مرغ عسلی امکان وجود سالمونلا است.

علائم مسمومیت غذایی سالمونلا عبارتند از تب ، تهوع ، کم آبی بدن ، درد شکم ، دل درد و سردرد بمدت 4 تا 7 روز. اکثر بیماران با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می یابند اما گاهی عفونت ها وارد جریان خون شده و ارگان های مهم را تحت تاثیر قرار می دهند که این امر در برخی موارد منجر به مرگ می شود.