مه شو:آیا تا به حال به تغییر رنگ چشم خود فکر کرده اید؟ آیا به نظر شما چنین کاری امکان پذیر و البته بی خطراست؟

در این مقاله با لیزر جدیدی آشنا خواهیم شد که قادر است رنگ چشم ها را به طور دائمی تغییر دهد.واقعا شگفت انگیز است!

gha

Lumineyes نوعی لیزر است که توسط دکتر گرک هومر، بنیانگذار یک شرکت مستقر در کالیفرنیا به نام استرو مدیکال به دنیا معرفی شده است. در اواسط 1990، دکتر هومر برای اولین باردر خصوص این اقدام بزرگ به تحقیق و مطالعه پرداخت و در سال 2004، آزمایشات خود را بر روی حیوانات آغاز کردو آزمایشات و بررسی های بعدی بر روی اجساد انسانها انجام گرفت و بالاخره با مشاهده نتایج کار، وی با شجاعت این تکنیک را در مکزیک و با افراد واقعی مورد تست و بررسی بیشتر قرار داد.

هر چند این عمل ، 20 ثانیه بیشتر طول نمی کشد، اما تغییر رنگ چشم 2 تا 3 هفته زمان نیاز دارد.

این روش هنوز در مرحله تست و بررسی بوده و در حال حاضر، دکتر هومر تلاش می کند تا سرمایه کافی را برای تکمیل آزمایشات ایمنی خود فراهم آورد.به عقیده دکتر هومر تایید مراجع قانونی هم در این زمینه کار دشواری نخواهدبود.

اگر چه وی معتقد است که این تکنیک، روشی بی خطر و ایمن بوده و به مدت 3 سال در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گرفته است، اما در هر حال طبیعتا سوالات بسیار زیادی در خصوص خطرات و عوارض این لیزر از سوی چشم پزشکان در سراسر دنیا مطرح شده و خواهد شد.

حال آیا این لیزر واقعا کار می کند و می تواند چشم های قهوه ای را به آبی تبدیل کند؟ در ادامه این مقاله قصد داریم به جنبه های مختلف مرتبط با این لیزر پرداخته و این سوال را با جزئیات بیشتری پاسخ دهیم.

درمان لیزری برای چشم های قهوه ای

قبل از بررسی چگونگی عملکرد این لیزر، بهتر است در ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که چرا رنگ چشم برخی افراد قهوه ای و برخی دیگر آبی است؟ عنبیه مسئول رنگ چشم و تعیین کننده این رنگ می باشد.

عنبیه یک دیافراگم عضلانی است که میزان نوری را که وارد چشم می شود، کنترل می کند و از سه لایه endotheliumآندوتلیوم، استروما stromaو اپی تلیوم epitheliumتشکیل شده است.

رنگ چشم هر فرد به میزان رنگدانه ملانین و الگوی قرار گرفتن ملانین در عنبیه بستگی دارد و این ساختار ژنتیکی فرد است که مقدار و الگویی را که ملانین در لایه جلویی و عقبی عنبیه قرار گرفته ، تعیین می کند.

زمانی چشم آبی می شود که ملانین فقط در لایه عقبی قرار گرفته است. در ضمن، بازتاب و تجزیه نور هم در این میان، موجب آبی به نظر رسیدن رنگ چشم می شود.از سوی دیگر، وجود میزان قابل توجهی از ملانین در لایه جلویی، موجب رنگ قهوه ای چشم ها خواهد شد.

بنابراین توزیع مختلف ملانین در این لایه می تواند باعث به نظر رسیدن رنگ های قهوه ای، خاکستری، سبز یا آبی شود.

برخلاف دیگر انواع لیزر که عمدتا برای اصلاح بینایی کاربرد دارند، این روش صرفا برای مقاصد آرایشی طراحی شده و هدف لیزر، ملانین و تغییر رنگ چشم از قهوه ای به آبی می باشد.

در این تکنیک، در ابتدا عنبیه توسط لیزر اسکن می شود.سپس لیزر را با فرکانس خاصی تنظیم می کنند، طوریکه قادر به مختل ساختن یا ذوب کردن رنگدانه قهوه ای بر روی سطح چشم باشد و حذف ملانین از لایه جلویی است که می تواند موجب تغییر رنگ چشم در افراد گردد.البته همانطور که در قبل اشاره کردیم، این تغییر رنگ، بلافاصله پس از عمل اتفاق نمی افتد، بلکه به تدریج و طی 2 تا3 هفته این تغییر انجام خواهد شد.

یکی از جنبه های بسیار مهم و حیاتی در این عمل، دائمی بودن و برگشت ناپذیر بودن آن است.بنابراین تنها کسانی که از تصمیم خود صد در صد اطمینان دارند، می توانند اقدام به انجام آن نمایند، زیرا تا آخر عمر باید با همین رنگ چشم به زندگی خود ادامه دهند، حتی اگر از انجام آن پشیمان شوند!

عوارض احتمالی روش lumineyes

علاوه بر این نکته بسیار مهم، چشم پزشکان نیز بر این باورند که این جراحی زیبایی ممکن است فرد را مستعد ابتلا به نوعی بیماری چشم به نام pigmentary glaucoma یا گلوکوم رنگدانه ای نماید.این بیماری زمانی اتفاق می افتد که ملانین به داخل مایع چشم تراوش کند.

در ضمن به اعتقاد این چشم پزشکان، زمانیکه ملانین مورد هدف لیزر قرار می گیرد، باقی مانده آن می تواند کانال های میکروسکوپی چشم را مسدود کرده و ممکن است باعث افزایش موقت و حتی دائم فشار چشم شود.چنانچه این فشار در اکثر مواقع بالا باشد، می تواند چشم را مستعد ابتلا به آب سیاه نماید.این بیماری حتی ممکن است منجر به کوری در افراد شود و اگر چه تست های بسیار پیچیده ای برای اطمینان ازاینکه لیزرفقط بر رنگدانه تاثیر گذاشته و به بافت چشم آسیبی وارد نمی کند،انجام شده است، اما تاثیرات طولانی مدت آن هنوز ناشناخته است.در هر صورت با وجود تاثیر لیزر بر ملانین و سوزاندن آن ،نمی توان احتمال التهاب و آسیب به قرنیه را رد نمود.

بنابراین این عمل هنوز نیاز به مطالعات و بررسی های همه جانبه، بسیار دقیق و گسترده ای دارد.

اگر چه پیش از این ، جراحی ها بیشتر با هدف درمان نقایص مادرزادی عنبیه مثل ocular albinism یا آلبینیزم چشمی، heterochromia هتروکرومی یا اختلاف رنگ وcoloboma (وجود شقاق یا شکاف مادرزادی در کره چشم یا یکی از قسمت های آن مثل عنبیه، پلک و غیره) انجام می شده است، تغییر رنگ چشم توسط لیزر، تصمیم و انتخابی کاملا شخصی بوده و صرفا به قصد زیبایی انجام می گیرد.

فراموش نکنید که بر خلاف لنزهای زیبایی ؛در این تکنیک بسیار جدید لیزر که به احتمال قوی، بسیار مورد استقبال قرار خواهد گرفت، نمی توان برگشت ناپذیر بودن آن را به هیچ وجه نادیده گرفت و در ضمن،این روش همچنان در مرحله تست و بررسی همه جانبه بوده و تا تایید کامل آن از سوی چشم پزشکان سراسر دنیا، مسیری طولانی را در پیش رو خواهد داشت.

به علاوه خطرات احتمالی بهداشتی و اثرات طولانی مدت یا حتی دائمی آن نیز هنوز نیاز به تجزیه و تحلیل گسترده ای دارد.

به خاطر داشته باشید چشم ها از موهبت های خاص طبیعت و از ویژگی های برجسته زیبایی چهره هر فرد محسوب می شوند.بنابراین پیشنهاد بهترین دکترهای زیبایی این است که قبل از هر تصمیمی، در مورد ایمنی و امنیت کامل آن مطمئن شوید.