شوره سر، علت میکرو ارگانیسمی و نیز قارچ داشته و همچنین عواملی مانند اختلالات هورمونی، متابولیسم چربیها، نوع تغذیه و غیره در ایجاد شوره سر موثرند. در شرکتهای سازنده شامپوهای ضد شوره میکروبیولوژیست ها به دقت مشغول رشد دادن قارچهایی هستند که از پوسته های زیر سر به وجود آمده اند هدف آنها این است که بفهمند این قارچها روی چه موادی بهتر رشد می کنند.

اگر آنها این مطلب را بفهمند و بتوانند تغییر مختصری در این مواد که روی پوست سر وجود دارند، ایجاد کنند، درمان شوره سر را کشف کرده اند. دو گونه از قارچها هستند که باعث شوره سر می شوند: «مالاسزیا وستریکتا» و «مالاسزیا گلوبوسا». تنها علتی که باعث شده است همه فکر کنند «مالاسزیا فورفور» عامل شوره سر است، اینست که این قارچ روی محیطهای کشت رشد می کنند؛ اما دو گونه دیگر، حساستر از آن هستند که روی چربیهای حیوانات یا گیاهی رشد کنند و برای رشد، حتما نیاز به چربی پوست انسان دارند.

قارچها ابتدا روی پوست سر ساکن می شوند و بعد روی چربی موجود بر پوست سر قرار می گیرند. آنها این چربیها را به اسیدها چرب دلخواه خودشان تجزیه می کنند و حتی موادی را که مانع و مزاحم رشد آنهاست از بین می برند. همه اینها دست به دست هم می دهند و باعث تقسیم سریع تر سلولهای پوست سر و در نتیجه ایجاد شوره سر می شوند. قارچها روی پوست سر بسیاری افراد وجود دارند، اما همه این افراد به شوره سر مبتلا نیستند. شوره سر در افراد مختلف، شدتهای مختلفی دارد و این هم دلیل دیگری است بر این که در سر برخی از افراد عاملی وجود دارد که باعث می شود یکی همواره از شوره سرگله و شکایت داشته باشد و دیگری اصلاً سرش شوره نزند.

حتی در یک فرد هم این میزان شوره سر در زمانهای مختلف تفاوت دارد. ممکن است شما از شوره سر خلاص شوید و تا ماهها و سالهای بعد گرفتار آن نشوید. بنابراین شوره ی سر قابل پیش بینی نیست. در حال حاضر، فقط قارچها مسوول ایجاد شوره سر به حساب نمی آیند. التهاب پوست هم نکته ای مهم است.