آیا صداهای ناهنجار سبب ریزش مو می شود؟

  • صداهایی که در کارخانجات، از دستگاههای تولیدی و صنعتی برمی خیزد و برگوشها می نشیند. این صداها در مردم، به ویژه آنانکه در چنین مراکزی به کار اشتغال دارند، اثر تخریبی و تحریکی شدید در سلسله اعصاب به وجود می آورد، که در به خطر انداختن سلامت جسمی و روانی بی تأثیر نمی باشد. در شهرهای کوچک، شهرکها و روستاها از اینگونه صداها یا خبری نیست و یا اگر هم باشد، بسیار کم و نادر می باشد.
  • صدای مداوم هواپیماها که از روی شهرها می گذرند، از دیگر صداهای آسیب رساننده می باشد، و این هم از مواهب تمدن است، که نصیب آدمیان شهرنشین گشته است، لذا آنانکه در مجاورت فرودگاهها سکونت دارند، زیر تأثیر این صداهای ناهنجار در عصبیت دائم به سر می برند. به همین جهت در بسیاری از کشورها که سلامت انسانها در راس برنامه های دولتی قرار دارد. فرودگاهها از محدوده ی سکونتی شهرها برچیده شده، و در نقاط غیر مسکونی به ایجاد فرودگاهها مبادرت گردیده است.ساکنین شهرهای بزرگ، همیشه زیر بمباران صوت های مختلف غیر طبیعی قرار دارند، و از این اصوات ناهنجار، جان به سلامت در بردن به آسانی میسر نیست.
  • ارتعاشات صوتی که از حرکت برخی از هواپیما در فضا به وجود می آید، آنقدر قوی و شدید استف که حتی می تواند شیشه های منازل را نیز خرد کند، آنوقت باید دید که با بدن آدمی چه می کند؟ و در اینجا باید به حساسیت موها نیز به این تحریکات در نظر گرفت.
  • صداهای وسایل خانگی از قبیل چرخ خیاطی، جاروبرقی، آب میوه گیری، چرخ گوشت و غیره نیز، آرامش آدمی را حتی در منزل که نیاز به سکوت و آسودگی دارد، مختل ساخته، و بی آنکه خود ساکنان متوجه باشند، به اختلالات عصبی دچار می گردند. در اینجا نتیجه می گیریم، که حتی در چهار دیواری خانه نیز از عوارض ناشی از سروصدای غیر طبیعی مصون نیستیم.
  • صداهای بلند رادیو، تلویزیون و بلندگوهای بعضی از اماکین عمومی مزید بر علت های بی شمار دیگر شده، ناراحتی های عصبی را در میان ساکنان شهرها تشدید می نمایند.متاسفانه هیچ تذکر و توصیه ای براینگونه افراد، که غالباً نوکیسه نیز هستند، نمی تواند موثر باشد.
  • بعضی از افرادی که از فرهنگ شهرنشینی بی خبرند، و به دلایلی که لزومی بر ذکر آنها نمی بینیم، در متن زندگی شهر نشینی از موهبتهایی برخوردارگشته اند، بدون توجه به حق عمومی، و بدون رعایت ساعات استراحت همسایگان و مخصوصاً بیماران، صدای وسایل صوتی خود را بلند کرده، یا وقت و بی وقت با سروصدای بسیار به راه اندازی مهمانان خود می پردازند، یا اینکه مدتها با گاز ممتد اتومبیل خود را روشن نگهداشته، و یا بوق آن را بی جهت و برای متوجه کردن این و آن به صدا در می آورند، در ایجاد آلودگی صوتی شهری سهم بسزایی دارند.