آیا شیر دوشیدن برای کودکمان کار درستی است؟

بهترین وضعیت شیر دادن

یکی از مهمترین عوامل موفقیت در شیر دادن از طریق پستان ، پیدا کردن بهترین وضعیت قرار گیری در هنگام شیر دادن می باشد. بلافاصله پس از زایمان یعنی هنگامی که شما هنوز درد و سوزش دارید، ممکن است که نشستن روی یک صندلی کوتاه که چندین بالش در آن قرار داده شده برایتان راحت تر از نشستن در تختخواب باشد. برای راحتی بیشتر می توانید زیر پایتان چیزی قرار دهید تا زانوهایتان بالاتر قرار گیرد و یک بالش هم روی دامن خود قرار دهید تا نوزادتان به سمت بالاتر بیاید.

نوزادتان را طوری نگهدارید که بدن او با پستان شما در یک خط مستقیم قرار گرفته شده باشد و او مجبور نباشد که برای شیر خوردن سر خود را بچرخاندو شما باید صاف نشسته و کمی به سمت جلو خم شوید. تا نوک پستانتان وارد دهان نوزاد گردد. مطمئن شوید که پستانتان کاملاً در دهان او قرار گرفته است، بطوریکه قسمت عمده حاشیه تیره رنگ دور نوک پستان در دهان او واقع شده باشد. ممکن است به شما گفته شده باشد که مراقب باشید که بینی نوزادتان به پستانتان فشار وارد نکند تا نفس کشیدن او دچار مشکل نشود. گرچه اگر وضعیت قرار گیری نوزاد بطور مناسبی باشد، او قادر خواهد بود که به راحتی نفس بکشد.

هیچ الگوی مشخصی برای ساعات شیردهی وجود ندارد. بعضی از نوزادتان هر دو ساعت یک بار طلب شیر می کنند و بعضی دیگر هر 4 ساعت یا هر 6 ساعت یکبار شیر می خورند. کودک شما در هنگام گرسنگی به شما خواهد فهماند که شیر می خواهد و پستان شما هم با توجه به میزان تقاضای او، شیر خواهد ساخت.

مزایای شیر مادر

  • شیر مادر حاوی تمام مواد غذایی است که نوزاد به آنها احتیاج دارد. این شیر همیشه در دسترسی است و حرارت آن مناسب بوده و نیز مجانی هم می باشد.
  • هضم شیر مادر برای نوزاد راحت تر است، بنابراین کمتر احتمال دارد که دچار شکم درد یا یبوست شود.
  • شیر مادر حاوی آنتی بادیها (پادتن ها) می باشد که در محافظت نوزاد در مقابل ابتلاء به بیماری های عفونی نقش مهمی دارد.
  • نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند احتمالاً کمتری دارد که دچار حساسیت و آلرژی شوند.
  • شیر دادن شما باعث می گردد که بدنتان سریعتر به حالت اولیه قبل از حاملگی برگردد.

شیر دوشیدن

با دوشیدن شیرتان می توانید در هنگام نبودنتان در منزل به دیگران اجازه دهید که با شیر شما نوزادتان را تغذیه نمایند. شما می توانید با دستهایتان و یا با یک شیردوش شیرتان را بدوشید. بهترین موقع برای شیر دوشیدن هنگامی است که شیر شما زیاد است و آن هم در هنگام صبح یا در هنگام شب وقتی که نوزادتان شیرش را خورده می باشد. شیرتان را در یک ظرف تمیز و استریل بریزید و در یخچال قرار دهید، در این صورت تا 48 ساعت می توانید از این شیر استفاده نمایید.

همچنین می توان از شیر یخ زده به مدت 6 ماه استفاده نمود. وسایل شیر دوشیدن هم باید تمیز و استریل نگهداشته شوند.