آیا شکلات به جلوگیری از سردرد کمک می کند؟ این مقاله برخی حقایق را در رابطه با شکلات و اثر آن در درمان سردرد را در اختیار شما قرار خواهد داد.

سردرد یکی از شایع ترین مشکلات شناخته شده بشمار می آید که در افراد مختلف به گونه هایی متفاوت بروز پیدا می کند.برای بعضی با احساس خفقان همراه بوده و برای برخی درد شیدی را بهمراه خواهد داشت و حتی برای عده ای ممکن است چیزی بیش از یک درد مبهم باشد. محرک های گوناگونی در بهبود سردرد موثر هستند و شکلات نیز در این لیست مشاهده می شود. بنابراین شکلات تا حد خاص باعث جلوگیری از سردرد می شود.

آیا نقش شکلات در کاهش درد سر و یا بدتر شدن آن یکسان است؟

با توجه به آنچه در قسمت بالا گفته شد ممکن است اینگونه تصور کنید که شکلات هیچگونه کمکی به افراد مستعد سردرد یا میگرن نمی کند. اما آنچه در اینجا حائز اهمیت است این می باشد که شکلات می تواند یکی از عوامل بالقوه در بروز سردرد باشد.

در مقایسه با مواد دیگر ، شکلات حاوی کافئین و فنلیتامین است که این دو از جمله عوامل ایجاد کننده سردرد و میگرن شناخته شده اند. درست است که کافئین از جمله مواد تشکیل دهنده داروهای سردرد است و همچنین در مهار سردرد کمک خواهد کرد. اما به گفته دانشمندان مصرف بیش از 200 میلی گرم از آن در روز باعث سردرد ، تحریک پذیری و حتی کج خلقی غیرمعمول می شود.

ماده تشکیل دهنده دیگر که در شکلات یافت می شود فنلیتامین است که یک نوع آمین طبیعی است که در برخی مواد غذایی موجود است. آن بعنوان یک انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی مرکزی پستانداران عمل می کند و همچنین در تغییر سطح فشار خون در بدن و قند خون موثر است. همچنین سبب بروز تغییرات در جریانات خون در مغز می شود و با توجه به این ویژگی ها این ماده می تواند باعث بروز سردرد شود.

همچنین برخی از افراد ممکن است به این دو ماده موجود در کلات حساسیت داشته باشند به همین دلیل است که برخی بلافاصله پس از مصرف شکلات احساس سردرد دارند.

بنابراین با توجه به نکات ذکر شده در قسمت بالا می توان نتیجه گرفت که شکلات ممکن است در پیشگیری از سردرد کمک نکند اما در بروز آن نقش خواهد داشت. هرچند مصرف آن را نمی توان بطور کلی منع کرد اما سعی کنید در حد متعادل از آن مصرف کنید. پزشکان توصیه می کنند که از شکلات تلخ که حدود 70% کاکائو دارد و هیچگونه شیری ندارد استفاده کنید. شکلات نسبت به میوه ها و سبزیجات آنتی اکسیدان بیشتری دارد. بنابراین مصرف آن در حد متعادل نه تنها باعث سلامتی می شود بلکه احتمال بروز سردرد و میگرن را به حداقل می رساند.