وقتی فواید شکلات ، مثل آنتی اکسیدان ، به مرحله ی آگاهی عمومی رسید ، عاشقان این خوراکی خوشمزه خیلی خوشحال شدند . اما در واقعیت ، میزان آنتی اکسیدان موجود در شکلات های فرآوری شده بسیار کم و در مواردی صفر است.

اما شکلات تلخ و فرآوری نشده فواید بی نظیری برای سلامتی ، به دلیل وجود آنتی اکسیدان زیاد و فلاونول ، به همراه دارد.

چرا شکلات ماده ای سالم است ؟ آنتی اکسیدان رادیکال های آزاد ، ترکیبات نا متعادلی هستند که در پروسه ی تغییرات در بافت سلولی بوجود می آیند. این ترکیبات می توانند به صورتی افسار گسیخته صدماتی به بدن وارد آورند و در عملکرد صحیح فیزیولوژیکی نرمال اختلال ایجاد نمایند .

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که در خنثی کردن رادیکال های آزاد و محافظت از بدن در برابر صدمات احتمالی موثر است . آنتی اکسیدان ها به طور کلی شامل ویتامین ها ، مواد معدنی و فیتوکمیکال ، ترکیبات گیاهی مفید ، می شوند.

فلاونول ها نیز یکی از این آنتی اکسیدان ها از نوع فیتوکمیکال هستند که در برابر مشکلات سالخوردگی و سموم موجود در محیط زیست از بدن حفاظت می کنند. فلانول یکی از انواع فلاونوئید ها است که در شکلات و کاکائو وجود دارد.

برخی پزشکان عقیده دارند فلاونول در بهبود سلامت قلب و پیشگیری از سرطان نیز موثر می باشد. این مواد همچنین موجب کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب می گردند. فلانول در کاهش کلسترول خون و گرفتگی رگ ها نیز تاثرگذار است و در نتیجه خطر سکته نیز کاهش می یابد.

سازندگان و کارخانه داران شکلات در رابطه با این فواید در تولیدات خود ، تبلیغات و ادعاهای زیادی دارند . اما گاهی باید به چنین ادعاهایی شک کرد.

مطالعات روی شکلات بر اساس مطالعات متاسفانه شکلاتی که اکثر ما می خوریم ، در پروسه ی فرآوری تقریبا تمام فلاونول خود را از دست داده است.

کاکائو به طور طبیعی طعمی تلخ و بسیار قوی دارد . تولید کنندگان شکلات این طعم را در پروسه های فرآوری مثل تخمیر ، حرارت و اضافه کردن شیر و شکر به شکلی ملایم تر تغییر می دهند که همین پروسه موجب تخریب فلاونول ها و از بین رفتن تاثیرات مثبت آن و جایگزین کردن این فواید با اعتیادی غیر سالم ، می شود.

اکثر فواید شناخته شده ی شکلات در واقع نتیجه ی مشاهدات عینی هستند ، نه مطالعات علمی و پزشکی . در اینگونه تحقیقات کسانی که شکلات را به صورت مداوم مصرف می کنند و تاثیرات این شکلات بر سلامتی آنها ، بدون در نظر گرفتن دیگر جنبه های رژیم غذایی این افراد ، به ثبت رسیده است. بنابر این اگر فردی سالم در هفته کمی شکلات مصرف می کند ، شاید ورزش و عدم مصرف دیگر مواد غذایی مضر را نیز در برنامه ی زندگی خود داشته باشد.

انواع شکلات فلاونول در واقع رنگدانه ای است که به شکلات رنگ می دهد . به همین دلیل نیز شکلات تلخ و تیره گزینه ی مناسب تری نسبت به دیگر انواع آن است. در شکلات سفید هیچ فلاونولی وجود ندارد. شکلات های معمولی و ساده دارای 43 درصد کاکائوی حاوی فلاونول هستند . اما شکلات های شیری تنها 30 درصد کاکائو دارند.

توصیه ای که همیشه در رابطه با انواع شکلات ها وجود دارد این است که تنها مقدار کمی از شکلات کمتر فرآوری شده تلخ ، با بیشتر از 70 درصد کاکائو را مصرف نمایید.