آیا ریزش مو در بین خانمها و آقایان یکسان است؟

ریزش مو در شقیقه ها بین آقایان و خانمها یکسان نیست و تفاوتهای فاحشی نسبت به یکدیگر دارند.

اولاً همه مردان و یا زنان، دچار ریزش غیرطبیعی مو های سر مخصوصاً در حوالی شقیقه ها نمی شوند، ثانیاً منظور ما دقیقاً آن دسته از خانمها و آقایانی است، که چنین آمادگی در زمینه ای در بدن آنها وجود دارد، و در بین این دو گروه ریزش مو در شقیقه ها متفاوت است.

عده ای از آقایان که از سبیلهای پهن و بلند در مدت زمانی طولانی استفاده می کنند، بیشتر در قسمت بالای پیشانی (خط مو)، و آن قسمت از شقیقه ها که به پیشانی ختم می شوند دچار ریزش مو می شوند، ولی خانمها در قسمت کناری شقیقه ها یعنی از قسمت بالای گوش تا نزدیک صورت و بالای سر ریزش مو پیدا می کنند، و نحوه ریزش آنها هم با مردان کاملاً فرق می کند. آقایان موهای خود را در قسمتهای یاد شده به مرور زمان و به طور یکدست از دست می دهند، به طوریکه گاهی این حوالی کاملاً طاس می شود، لیکن در مورد خانمها طاسی در قسمتهای مذکور دیده نمی شود، بلکه موها به طور پراکنده و به اصطلاح یک در میان ریخته، و تنگ شدن موهای خانمها در این حوالی کاملاً محسوس و مشهود می باشد.

در مورد خانمها افزون بر مشکلات مبتلا به عموم، عوامل زیر نیز امکان حدوث ریزش موها را شدت می بخشند:

بسیار معمول است، که خانمها به سبب موقعیت زمانی و مکانی، یا به رسم متداول روز، به اشکال مختلف موهای خود را می بندند، و برای مرتب نگاه داشتن آن و یا آویزان نشدن بر روی چهره و جلو چشمهاف از سنجاق، گیره و امثال آن استفاده می نمایند و به اصطلاح خانمها با این عمل می خواهند موهای خود را طوری آرایش دهند، که جلو دید آنها را نگیرد. دختر خانمهای کم سن و سال نیز موهای خود را یا دو شاخه می بافند، و یا بیشتر به صورت دم اسبی می بندند، و گاهی نیز از سشوار بیش از حد معمول استفاده می کنند.

در این موارد بخصوص، پدیده ریزش مو و یا خالی شدن شقیقه خانها از کشیدن سشوار زیاد ، پوش دادن بیش از حد، دم اسبی بستن موها، و یا سفت و سخت بستن آنها با سنجاق و گیره و غیره حادث می گردد.

کشیده شدن مو با این طریق و به شکل غیرطبیعی بر اثر گذشت زمان نسبتاً طولانی و گاهی در اندک مدت، بزرگترین صدمه و لطمه را به ریشه موها رسانده، حالت طبیعی آنها را آشفته می سازد، که سرانجام به تخلیه ی زودرس دو طرف سر و شقیقه ها از موها می انجامد.

در این مورد خاص به جرات می توان گفت، که بزرگترین تقصیرها متوجه خود خانمها می باشد. ریزش موها در چنین وضع و حالتی، هیچ ارتباطی با ضایعه ی مو یا فولیکول آن، و یا بیماریهای مربوط به موها ندارد، بلکه مسبب اصلی خود خانمها، و دقت نکردن و بی اطلاع بودن آنها از نحوه ی صحیح بستن موها می باشد.

اما ریشه قضیه در آقایان در این مورد بخصوص از بیخ و بن فرق می کند، همچنانکه اشاره کردیم، مسئله ی خالی شدن شقیقه ها از دو طرف، امروزه، نزد ساکنان شهرهای بزرگ تقریباً حالت همگانی به خود گرفته است. بی مو شدن قسمتی از شقیقه ها و یا همه و گاهی جلو سر آقایان ارتباط مستقیم با شرایط ناشی از کارهای سخت، ازدیاد کار، مشغله ی بی امان زندگی و گرفتاریهای روزمره دوران ماشینیزم دارد.

و چنانکه قبلاً گفتیم در این مورد بخصوص تفاوتهایی با آقایان دارند، چون در مورد علل این ریزش در مباحث پیشین دلایل و شواهد لازم ارائه داده شد، دیگر نیاز به طرح مجدد آنها نمی باشد.

در هرحال هرگاه خانمی و یا دختر خانمی در قسمت فوقانی سر و یا در فوق سر به عارضه ی مو ریختگی دچار گردد، چنانچه به فوریت در پی چاره و درمان برآید علاج آن به سهولت امکان پذیر است، منتهی باید توجه داشت، که ریزش مو به هرحالت و صورت و بر مبنی هر عارضه و فرآیندی روی دهد، مستلزم آن است که بدون فوت وقت، یا تسامح به متخصص مراجعه شود تا پیش از آنکه عارضه ریشه دار گردیده به وخامت گراید و یا فقدان جبران ناپذیری برای موهای سرپیش آورد، جلوگیری لازم بعمل آید.

از تحقیقات بعمل آمده، به کشف این امر توفیق یافته ایم که چه عواملی باعث ریزش موی طرفین سر خانمها می شود، و در سطور زیرین به شرح اجمال آنها می پردازیم.

یکی از مهمترین علل ریزش مو، عدم آگاهی از فرق بین این ریزش ها در نزد خانمها و آقایان و طرز برخورد ناصحیح با عواملی است، که ریزش موها را از یکدیگر متمایز می سازد.