لازم است پرده ابهام این افسانه که دویدن، ورزش بسیار خوبی برای سلامت قلب است. کنار رود و بدانیم که دویدن هیچ کمکی به قلب نمی کند. بلکه در افرادی که مشکل های کوچکی در خون رسانی به قلب دارند- که البته این وضعیت در افراد کهنسال و میان سال چیزی غیرعادی نیست- حتی ممکن است باعث مرگ شود. دکتر جورج برچ یکی از متخصصان معروف قلب در آمریکا تا آن جا پیش رفته که این ورزش را، که اکنون به شکل یک مُد در آمده است، «به سوی مرگ دویدن» نامیده است.

اگر کسی تصمیم جدی گرفته باشد که برای مدت معینی بدود و این کار را با وجود دریافت اخطارهای بدنش، که به صورت قفسه سینه یا بریدگی نفس بروز می کند، با سماجت ادامه دهد، ممکن است کارش به گورستان بکشد. به طور کلی، هرسال در آمریکا به سبب آسیب های مفصل زانو که در نتیجه این گونه با شتاب راه رفتن و دیگر ورزش های مُد روز عارض می شود، 45000 عمل جراحی انجام می شود. مفصل زانوی انسان بسیار شبیه به مفصل زانوی گاو و سگ است و استحکامی ندارد. توجه داشته باشید که دویدن به مفصل های زانو صدمه می زند.

هشدار

صنایع چندین میلیونی گرمکن های ویژه دویدن و توصیه بسیاری از پزشکان آمریکا مسبب اصلی بالا گرفتن تب این ورزش به عنوان یک فعالیت سالم سازی هستند. برآورد شده که اگر ورزش دو متوقف شود، نزدیک به 10 درصد از جراحان اورتوپد در آمریکا کار می مانند پیاده روی همان اندازه برای تندرستی سودمند است که دویدن. بهترین فایده پیاده روی وقتی به دست می آید که راه رفتن، در مسیر سر بالا و سر پایین صورت گیرد.