داروهای ضد فشار خون فهرست کاملاً شناخته شده ای از واکنشهای مختلف و عوارض جانبی دارند. بدیهی است اشخاصی که فشارخون طبیعی دارند از مصرف منظم این داروها می ترسند. تحقیقات میلواکی و سایر تحقیقات، عوارض جانبی زیادی را در گروه کوچکی از مردان که از داروهایی که نام بردیم استفاده کرده بودند نشان می دهد. این عوارض شامل سردرد، گیجی، علائم شبه آنفلوآنزا، خستگی، اسهال، افت قابل توجه فشارخون در هنگام ایستادن یا برخاستن ناگهانی، گرفتگی بینی، احتباس مایعات و طپس قلب می باشند.

چندان مطلوب به نظر نمی رسد. آیا راهی برای کم کردن این عوارض جانبی وجود ندارد ؟

بعضی از پزشکان به بیمارانشان توصیه می کنند تا دارو را قبل از خواب یا بعداز یک غذای مفصل مصرف کنند. بسیاری از عوارض جانبی چند روز تا چند هفته پس از شروع درمان دارویی تخفیف می یابند.

آیا هیچ یک از داروهایی که ذکر کردید تا به حال برای فروش عرضه شده است؟

بله. اما در ایالات متحده این داروها تنها برای درمان فشار خون جایز شمرده می شوند. این وضعیت ممکن است به زودی عوض شود. چند ماه قبل از چاپ این کتاب یک کمیته مشاور سازمان دارو و غذا پیشنهاد کرد مصرف هیترین برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات جایز شمرده شود. اکنون سازمان دارو و غذا مجبور به بررسی پیشنهاد اعضای این هیئت است. این امر در سایر کشورها پیشرفت بیشتری کرده است. مثلاً در تعدادی از کشورهای اروپایی و همچنین ژاپن و استرالیا، مصرف پرازوسین برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات مدتهاست که تصویب شده است.

این آزمایشها دارویی چه چیزی را نشان می دهد ؟

با وجودی که بیشتر این آزمایشهای بالینی محدودتر و مختصرتر از آن بوده اند که نتایج قطعی ای ارائه دهند، نتایج دلگرم کننده اند. در یک سلسله بررسیها که به وسیله «مرکز ملی درمان و تشخیص بیماریهای پروستات» در میلواکی انجام شد، مشخص شد که تترازون میزان جریان ادرار بیماران را بهبود می بخشد، اما تأثیر کمتری در از بین بردن علائم تحریک کننده ای چون دفع شبانه ادرار دارد.