بروز انواع سرطان

بعد از بیماری های قلبی- عروقی ، سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در بیشتر کشورهای توسعه یافته مطرح است. مواد غذایی می توانند نقش مهمی در مراحل مختلف بروز سرطان توسط عوامل سرطان زا داشته باشند. مواد سرطان زا مانند افلاتوکسین تولید شده توسط کپک ها یا نیتروز آمین ایجاد شده در برخی از غذاها در مرحله آغاز سرطان موثر شناخته شده اند. بعضی از عوامل غذایی خاصیت ضدسرطانی دارند مانند مواد شیمیایی موجود در دارچین یا کلروفیلین موجود در کلروفیل گیاهان. ب

عضی دیگر از ترکیبات نیز با غیرفعال کردن مواد سرطان زا، خاصیت ضد سرطانی دارند مانند ویتامین E با خاصیت آنتی اکسیدانی خود و ویتامین C با نقشی که در مورد نیتریت ایفا می کند. به طور کلی آنتی اکسیدان ها که عمدتاً شامل ویتامین های C,B,A و برخی مواد معدنی هستند یک نقش محافظتی در بدن علیه رادیکال های آزاد دارند. رادیکال های آزاد در اثر مصرف ناخواسته برخی مواد سرطان زا مانند مواد غذایی سوخته، مواد سرخ شده یا برشته شده و ... وارد بدن می شوند.

مواد غذایی همچنین ممکن است منجر به پیشرفت یا مهار سرطان شوند که اثر آنها به دنبال تأثیری است که بر وضعیت سیستم ایمنی بدن می گذارند. اصلاح رژیم غذایی و انجام منظم فعالیت های بدنی، عوامل مهمی در پیشگیری و کنترل سرطان به شمار می روند.

تغذیه و پیشگیری از سرطان

یک سوم از کل سرطان‌های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است. ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی به عنوان عوامل پیشگیری کننده یا بازدارنده بیانگر نقش کلیدی تغذیه در ایجاد و یا پیشگیری از ایجاد سرطان، می‌باشد.

در ادامه با عوامل تغذیه ای که سبب پیشگیری از سرطان می‌شوند، عوامل تغذیه ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند و نهایتا چند توصیه ساده و کلی برای پیشگیری از سرطان آشنا خواهید شد.

عوامل تغذیه ای که سبب پیشگیری از سرطان می‌شوند عبارت‌اند از:

آنتی اکسیدان ها

این مواد گروهی از ترکیبات در غذاها هستند که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند یا مانع از شکل گیری آن‌ها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد عامل ایجاد سرطان می‌باشند.

گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد (که عامل ایجاد سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر است) را در بدن از بین ببرند و یا مانع شکل گیری آن‌ها شوند. مهم‌ترین آنتی اکسیدان های بدن ویتامین‌های A، E، C، کاروتنوئیدها، سلنیوم، روی، منیزیم و لیکوپن هستند.

برخی مواد غذایی غنی از ویتامین C: مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی.

منابع غذایی غنی از ویتامین E: ذرت، مغزها، زیتون، سبزی‌های برگ دار و سبز، روغن‌های گیاهی و سبوس گندم.

منابع غذایی کاروتنوئیدها (که پیش ساز ویتامین A هستند): هویج، میوه‌های نارنجی رنگ، کدو حلوایی، طالبی، سبزی‌های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مرکبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه.

منابع غذایی سلنیوم: مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و …)، ماهی و سایر غذاهای دریایی، قلوه، جگر و مخمرها.

آیا تغذیه سالم می تواند از بروز سرطان پیشگیری کند؟