جراحی یا لیزر خال کدام روش بهتر است و به چه عواملی بستگی دارد ؟

روش های مختلف برداشتن خال ها بستگی به سن بیمار، بزرگ یا کوچک بودن خال، عمق خال، و حتی مکان خال دارد. خال های مادرزادی بهتر است جراحی شوند چون عمق زیادی دارند. خال های ریز و سطحی را با لیزر و یا حتی کوتر هم می توان به صورت کامل از بین برد.

ششش

عوارض برداشتن خال چیست ؟

برداشتن خال های روی گردن و سینه احتمال بجا گذاشتن اسکار هیپرتروفیک ( یا به اصطلاح عام گوشت اضافی ) دارد که اگر پزشک نکات لازم جهت پیشگیری از این عارضه را رعایت کند احتمال آن خیلی کمتر می شود. معمولاً بعد از جراحی و یا لیزر خال یک قرمزی در محل برداشت خال ایجاد می شود بطور کامل از بین می رود.

در صورت جراحی خال به دست افراد غیر مجرب، امکان بجا گذاشتن اثر و یا چال در محل وجود دارد. از عوارض دیگر، عود خال است که باید به پزشک مربوطه مراجعه شود و مجدد برداشته شود

عود خال ها بستگی به چه عواملی دارد ؟

- عود یا بازگشت خال بستگی به عمق خال دارد. خال های عمیق معمولاً احتمال عود بیشتری دارند.

- عود خال ها بستگی به سن بیمار دارد، در سنین زیر 30 سال خال ها سلول های فعالی دارند و اگر به طور کامل برداشته نشوند امکان رشد مجدد آنها وجود دارد و در این صورت پزشک باید مجدداً خال عود شده را ترمیم نماید. اما در سنین بالاتر معمولاً احتمال برگشت خال ها کمتر است

ارجحیت لیزر به کوتر ( یا سوزاندن ) خال در چیست ؟

در خال های سطحی لیزر ارجحیت بیشتری نسبت به کوتر دارد زیرا امکان چال شدن محل خال بسیار کمتر است. همچنین لیزر بسیار سریع تر انجام می شود و عمق بیشتری از خال را می توان از بین برد بدون اینکه گودی در محل ایجاد شود. با لیزر همچنین خال های داخل ابرو و حتی لبه پلک ها را می توان با ظرافت کامل از بین برد، بدون اینکه به موی ابرو و یا حتی مژه آسیبی برسد.

آیا برداشتن خال باعث تبدیل آن به بدخیمی می شود؟

خیر، اینکه ندرتاً بعضی افراد را می بینیم که به دنبال برداشتن خال دچار سرطان پوستی در محل آن شده اند به این دلیل است که برخی ضایعات پوستی که ظاهراً به عنوان خال ( توسط پزشکان غیر متخصص پوست ) برداشته می شوند، اشتباهاً تشخیص داده اند و به اسم خاص برداشته شده اند و از اول تومور بوده اند و چون این ضایعات معمولاً عمق دارند بلافاصله عود می کنند و اگر اهمال شود ممکن است رشد کند و عمیق تر شود.

پس اگر برداشتن خال ( اگر واقعاً خال باشد ) هیچ مشکلی از نظر سرطانی شدن برای بیمار ایجاد نمی کند. معمولاً پزشکان متخصص پوست به راحتی می توانند خال های مشکوک را قبل از برداشتن آن شناسایی کنند و در صورت لزوم نمونه برداری و آزمایش نمایند.

چه تغییراتی در خال نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

خال هایی که دچار تغییراتی در رنگ، شکل، حاشیه و یا اندازه یا غیر قرینه شوند نیاز به آزمایش دارند. همچنین خال هایی که به خارش می افتند یا دچار خونریزی می شوند و یا حاشیه نامنظم دارند بهتر است آزمایش شوند.