دو کشف جدید، بافت برداری را تبدیل به اقدام فاقد دردی کرده اند.به طوری که می تواند بدون بی حسی انجام گیرد. یکی از آنها تفنگ بافت برداری کم خطر با فشار ناگهانی است که با هدایت سونوگرافی از طریق راست روده به داخل نواحی مشکوک پروستات انجام می شود. تفنگ آن قدر سریع کار می کند و از چنان سوزن مناسبی استفاده می کند که بافت برداری اصلاً حس نمی شود.

وسیله دیگر یک بافت برداری از نوع مکش به وسیله سوزن و از طریق پوست است. در این روش سلولها در واقع از طریق سوزن بسیار باریکی که در راست روده قرار داده شده است به بیرون از غده مکیده می شوند.

آیا بافت برداری بی خطر است ؟

بافت برداری اغلب به صورت روش بی خطری ظاهر می شود. اما یک خطر قابل ملاحظه وجود دارد. میکربهای راست روده می توانند به سادگی داخل پروستات شوند. برای پیشگیری از این خطر قبل از انجام بیوپسی برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک داده می شود. حتی در این صورت هم ممکن است مبتلا به التهاب پروستات خفیفی شوید که همان گونه که قبلاً در این فصل ذکر شد آن لحظه می تواند مشکل باشد. (بنابه گفته استفان.ان. روس، اورولوژیست و نویسنده کتاب پروستات مردانی که قبلاً مبتلا به عفونت پروستات شده اند نباید بافت برداری شوند) عفونت می تواند سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات را در شما افزایش دهد که این امر تا پایان بهبود عفونت، تشخیص سرطان پروستات را با آزمایشهای بعدی مشکل می کند.

چه کسی باید بافت برداری شود ؟

هرکس که احتمال دارد مبتلا به سرطان پروستات باشد. اما چون تشخیص بیماری مشکل است مقوله طبقه نسبتاً مبهمی را در بر می گیرد. مطمئنا یک گروه از آنان مردانی هستند که معاینات راست روده در آنها وجود توده های سخت یا اختلالاتی را آشکار کرده است. گروه دیگر مردانی خواهند بود که آنتی ژن اختصاصی پروستات در آنها بالاتر از 10 نانوگرم در میلی لیتر باشد و گروه دیگر مردانی هستند که علائم گویایی چون اختلال ناگهانی تا تدریجی در دفع ادرار، درد استخوان، و رادیوگرافی با اشعه ایکس یا اسکن استخوان مشکوک دارند.