آیا استفاده از تغذیه کمکی به کودکان کار درستی است؟

تغذیه کمکی

شیرمادر تا پایان 4 و حتی 6 ماهگی بتنهایی و بدون اضافه کردن هیچ نوع غذای کمکی برای رشد طبیعی شیرخوار کافی است. بعداز 6 ماهگی نیازهای غذایی شیرخوار فقط با شیر برآورده نمی شود و لازم است که علاوه بر شیر، تغذیه با غذاهای نیمه جامد را نیز برای او شروع کرد.

سن شروع تغذیه تکمیلی یا کمکی، با زمان از شیر گرفتن فرق دارد. شروع غذاهای کمکی نه تنها می تواند انرژی لازم را برای رشد مناسب شیرخوار تأمین کند، بلکه دوران بسیار حساس آموزش تدریجی شیرخوار، برای ایجاد عادات صحیح غذایی و استفاده از غذای سفره خانواده است. سن شروع باید بر اساس رشد و نمو شیرخوار باشد. اگر بچه ها بین 4 تا 6 ماهگی آمادگی بلع و پذیرش غذاهایی را دارند که کمی غلیظتر از شیر مادر باشند، مثل لعاب برنج، فرنی، حریره و شیربرنج رقیق، شروع غذاهای کمکی در این سن نه تنها کمک به دریافت انرژی لازم و ایجاد عادتهای صحیح غذایی می کند، بلکه باعث آشنا شدن شیرخوار به مزه و طعم انواع غذاها نیز می شود.

اصولاً شروع غذاهای کمکی قبل از پایان 4 ماهگی نه تنها به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار برای پذیرش غذاهایی غیر از شیر، اقدام نادرستی است، بلکه تهیه این مواد در شرایط غیر بهداشتی، امکان ابتلا به عفونتها از جمله اسهال را افزایش می دهد. این امر باعث توقف رشد شیرخوار می شود و از طرف دیگر، شروع زود رس تغذیه تکمیلی سبب کمتر مکیدن پستان مادر می گردد که خود از عوامل مهم کاهش ترشح شیرمادر است.

درمورد طول مدت شیردهی خداوند در قرآن کریم می فرماید: «مادرانی که می خواهند به نحو کامل به فرزندان خود شیر بدهند باید دو سال تمام شیر بدهند.» سوره بقره، آیه 233

صاحبنظران و سازمانهای بین المللی بهداشتی نیز ادامه شیردهی را تا دو سال تمام یا بیشتر به همراه مواد غذایی جامد توصیه می کنند.

مناسبترین غذاها برای تغذیه تکمیلی ، غذاهایی هستند که :

  • دارای انرژی کافی و حجم کم باشند (مواد چربی، شکر و غلات) .
  • نرم باشند و هضم آنها آسان باشد.
  • تازه و بدون آلودگی باشند و پاکیزه و بهداشتی تهیه شوند.
  • در دسترس، ارزان و مناسب عادات غذایی خانواده باشند.
  • امکان استفاده از آنها در حجم کم و در دفعات وجود داشته باشد.