نام کامل پزشکی آکنه یا جوش صورت آکنه وولگاریس است. وولگاریس واژه ای لاتین و به معنی شایع است که به خوبی یکی از بیماری های بسیار شناخته شده در سراسر جهان را توصیف می کند. نام های دیگری مانند غرور جوانی ، جوش غرور ، ضایعه ، دانه قرمز ، منفذ های بسته ، سیاه سر ، سفید سر و بثور پوستی نیز به آکنه داده شده است. اکثر افرادی که دچار آکنه هستند احساس می کنند در این رنج تنها هستند و آکنه هیچ کس به بدی آکنه آن ها نیست. واقعیت این است که آکنه یک بیماری شایع و اغلب مزمن فولیکول ها (جوانه های مو) ، که زیر پوست قرار دارند ، و غدد مولد چربی است. آکنه معمولا روی صورت و به خصوص روی ناحیه ای که به ناحیه T معروف است و پیشانی ، بینی ، و چانه را در بر می گیرد ظاهر می شود. آکنه همچنین ممکن است روی سینه ، پشت بازوها و لمبرها پدیدار شود.

بعضی اندام های بدن (مانند لب ها) هرگز جوش نمی زنند چون غدد مولد چربی ندارند. در اینکه چه افرادی دچار آکنه می شوند ، در چه سنی دچار آکنه می شوند ، شدت آکنه آن ها چقدر است و اصولا از شر آکنه خلاص می شوند یا نه عوامل بسیاری موثرند. و خلاصه اینکه هر کسی ممکن است از تولد تا پیری دچار آکنه شود. آکنه یک ناراحتی پوستی است که در هر جنس ، نژاد و قومی رخ می دهد.

کسانی که در سال های نوجوانی دچار آکنه نشده اند ممکن است در دهه سی یا دهه چهل سالگی یک روز بیدار شوند و یکی دو یا تعداد زیادی جوش زده باشند. البته ، اکنه اکثرا دستاورد سال های نوجوانی است ، حتی اگر تا سال ها پس از نوجوانی ادامه یابد.

آکنه ممکن است یک تک جوش یا چندین ضایعه باشد. ممکن است سرخ ، یا سفید یا حتی سیاه باشد. ممکن است بخارد ، دردناک باشد ، یا فقط بد ریخت باشد. کسانی که پوست خشک یا چرب دارند هر دو ممکن است دچار آکنه شوند ، گرچه کسانی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد آکنه هستند. در آدم های مختلف ضایعه های متفاوت ایجاد می شود که از چند روز تا چند هفته یا چند ماه می پاید و گاهی سرخی یا جای آکنه (اسکار) برجا می گذارد.

در تمام انواع آکنه ، نخستین مرحله پیشرفت بیماری افزایش تولید چربی از غدد چربی و همراه با آن ریزش نامتناسب یاخته های پوست پوشاننده فولیکول های مو است. تراکم غدد چربی در پوست صورت ، سینه ، پشت و بازوها افزایش می یابد. این غدد چربی به صدها موی ریز متصل اند که از راه فولیکول ها ، که به زبان عامیانه منفذ نامیده می شوند ، از سطح پوست بیرون می آیند.