مه شو: بیشتر اوقات فشار بی مورد زیادی در فعالیت روزانه از بلند کردن ناگهانی وزن سنگین در ورزش گرفته یا حتی یک ضربه ساده به توپ، به عضلات وارد می شود. این فشار می تواند منجر به کشیدگی عضله شود. کشیدگی عضله را می توان یکی از آسیب های شایع ورزشی دانست مانند کشیدگی کشاله ران که می توان گفت اکثر ورزشکاران این نوع آسیب را تجربه کرده اند. کشیدگی یا کشیده شدن عضله به آسیبی گفته می شود که به عضله یا تاندون های ( تاندون: اتصال بین عضله با استخوان) چسبیده به آن وارد می شود.

muscle-strain-Athlete

آسیب دیدگی عضله در کشیدگی می تواند به یک فشار ساده به عضله خلاصه شود و در موارد شدید می تواند به پارگی (قسمتی یا همه) بافت عضله و تاندون های چسبیده به آن ختم شود. پارگی عضله هم باعث آسیب دیدگی رگ های خونی کوچک (مویرگ) می شود، که این امر منجر به خونریزی (کبودی) و درد (ایجاد شده بر اثر سوزش عصب های موجود در محل آسیب دیده) می شود.

علائم کشیدگی عضله

ورم عضو آسیب دیده کبودی یا سرخی یا زخم های باز بر اثر جراحت وجود درد هنگام استراحت درد داشتن هنگام استفاده از عضله ای خاص یا مفصلی که به آن عضله آسیب دیده مربوط است ضعف عضله یا تاندون ها ناتوانی در استفاده از عضله بطور کامل

چه موقع باید بدنبال مراقبت پزشکی رفت؟

اگر جراحت عضله ای مهمی دارید (یا اگر درمان های خانگی در ۲۴ ساعت درد را تسکین نداد) به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر هنگام آسیب صدای شکستگی را شنیدید، نتوانستید قدم بزنید یا ورم، درد، تب یا زخم باز قابل توجهی داشتید باید حتما" به پزشک مراجعه کنید. متأسفانه بارها مشاهده شده است ورزشکاران در صورت بروز چنین آسیب های یا به طور کامل آن را نادیده می گیرند یا اینکه باز به فعالیت ورزشی ادامه می دهند و درمان را پس از آن شروع می کنند. در صورت بروز چنین آسیب های سریعا" تمرینات را قطع کنید و استراحت کنید، چنانچه درد پس از ۲۴ ساعت با وجود اقدامات اولیه از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

درمان خانگی برای کشیدگی عضله

میزان ورم و خونریزی داخلی عضله که منجر به کبودی بخش آسیب دیده می شود را می توانید با استفاده از کیسه های یخ کاهش دهید و روند درمان را از همان ابتدای آسیب شروع کنید. همچنین می توانید عضله آسیب دیده را در وضعیت کشیده قرار دهید. دقت کنید استفاده از گرما بعد از سرما درمانی بسته به شدت آسیب از ۲۴ تا ۷۲ ساعت بعد آن باید شروع گردد. چه در استفاده از یخ و چه در مرحله گرما درمانی نباید یخ یا وسیله گرم را مستقیما" روی پوست قرار دهید. همیشه از یک وسیله پوششی مثل حوله، بین یخ یا حرارت و پوست استفاده کنید. از قرص های ضد التهاب و بدون عوارض مثل آسپرین و ایبوپروفن برای کاهش درد می توان استفاده کرد. اما اگر سابقه بیماری کلیه، خونریزی معده یا روده را دارید، همچنین اگر از قرص های رقیق کننده خون مثل کومادین استفاده می کنید، بدون مشورت با دکتر از قرص های ضد التهاب استفاده نکنید. در چنین مواردی استفاده از استامینوفن ایمن تر است. ( درد را کاهش می دهد اما التهاب را پایین نمی آورد.)

استفاده از روش PRICE

درمان را می توان با کلمه اختصاری PRICE به خاطر سپرد. بدین ترتیب پشتیبانی(protection ) ، استرحت (rest)،یخ (lce) ، فشار ( بانداژ (compression) ( و بالا نگه داشتن عضو آسیب دیده elevation)). از عضله در برابر جراحات بیشتر محافظت کنید. یعنی عضو آسیب دیده را ثابت کنید تا در حین جابجایی یا حرکت، آسیب بدتر نشود. به عضله آسیب دیده استراحت دهید. از فعالیت هایی که باعث کشیدگی می شود و سایر فعالیت های درد ناک بپرهیزید. برای کاهش درد و تورم در عضله ای که دچار کشیدگی شده از یخ استفاده کنید (در هر ساعت ۲۰ دقیقه هنگام بیداری). یخ وسیله ضد التهاب وتسکین دهنده بسیار مؤثری است. استفاده از بانداژهای کشی هم از عضله محافظت می کند و هم موجب کاهش ورم می شود.(محکم نبندید) ناحیه آسیب دیده را برای کاهش ورم بالا نگهدارید. برای مثال اگر عضله ران دچار کشیدگی شده است، در حالیکه نشسته اید پا را بلند نگه دارید. فعالیت هایی که درد عضله را افزایش می دهند یا کار با قسمتی که آسیب دیده است حتی در صورتی که درد به طور قابل توجهی بهبود یافته باشد توصیه نمی شود.

درمان پزشکی

درمان پزشکی به درمان خانگی شباهت دارد. پزشک می تواند مقدار جراحت عضله و تاندون را مشخص می کند و در صورت نیاز عصای زیر بغل یا آتل را برای مداوا توصیه می کند. همچنین اگر محدود کردن فعالیت، کار نکردن، ورزش های توانبخشی یا درمان های فیزیکی برای بهبودی مورد نیاز باشد آن ها را تعیین می کند.

اقدامات بعدی برای پیشگیری از کشیدگی عضله

با حرکات کششی روزانه از آسیب جلوگیری کنید. بعد از ورزش حرکات کششی انجام دهید. قبل از انجام حرکات ورزشی بدن را به خوبی گرم کنید. در پایان در بسیاری از موارد با درمان درست کشیدگی عضله بهبود می یابد. موارد پیچیده تر باید توسط پزشک معالجه شوند.