ایستادن روی شانه (Sarvangasana)

به پشت روی زمین دراز بکشید و پاها را بهم بچسبانید، پاها را از روی زمین بلند کرده (ش1) و لگن خاصره را نیز از سطح زمین فاصله دهید. (ش2)

دستها را مانند ستونی در زیر آن قرار دهید (ش3) حالت نهائی این آسانا عمود شدن بدن به سطح زمین و چسبیدن قفسه سینه به چانه می باشد (ش4)

هنگام بازگشتن برروی زمین ابتدا زانوها را خم کنید (ش5) و ستون فقرات را مهره بمهره و با آهنگی ملایم روی زمین آورید (ش6) و هنگامیکه باسن روی زمین آمد، پاها را از زانو صاف نمود (ش7) و پاشنه ها را روی زمین آورید مدت توقف در این آسانا ده ثانیه می باشد. طی روزهای متمادی هر مرتبه پنج ثانیه به آن بیافزائید و در صورت حس نکردن فشار زیاد، مدت توقف را به یک الی دو دقیقه افزایش دهید هنگامیکه در حالت نهائی این آسانا توقف می کنید، حواس خود را متوجه غده تیروئید (قسمتی از گلوله تحت فشار قفسه سینه می باشد) جمع نمائید و پاهای خود از ناحیه انگشتها و مچ منقبض نکنید تا سرازیر شدن خون از بالا به پائین راحت صورت گیرد.

اثر

این آسانا یکی از حرکات ارزنده یوگاست که باعث رسیدن خون به غده تیروئید و ستون فقرات می شود. پیوست را برطرف و دستگاه گوارش و تنفس را تقویت می نماید و برای کودکانی که در رشدشان اختلالی هست بسیار سودمند می باشد.

با رعایت رژیم غذائی یوگا و تحریک نمودن غده تیروئید سوخت و ساز بدن یدن افزایش می یابد و بافت های چرب و اضافی بدن که مانند قشر ضخیمی اندامهای حیاتی را پوشانده اند، بمصرف می رسد و انرژی حاصل از آن بصورت حرارت-عمومی، قوای فکری و نیروی عضلانی ظاهر می شود و دیگر احتیاجی به گرفتن رژیم های غذائی طاقت فرسا که زخم معده و بیماریهای عصبی را به ارمغان می آورد نمی باشد.

آموزش ورزش ایستادن روی شانه (Sarvangasana) در یوگا