روش انتقال مطالب

یکی از کارشناسان تغذیه عضو بسیج را دعوت کنید تا در جلسه شما حاضر شود و در مورد نقش ریز مغذی ها در حفظ سلامت انسان و بیماری های مرتبط با آن برایتان صحبت نماید و به سوالات زیر پاسخ دهد.

  1. مصرف ریز مغذی ها چه تأثیری در حفظ سلامت انسان دارد ؟
  2. موادغذایی از ریز مغذی ها کدامند ؟
  3. کمبود مواد معدنی و ویتامین ها چه تأثیری بر سلامت انسان دارد ؟
  4. برای پیشگیری از کمبود مواد و ویتامین ها چه باید کرد ؟

آنچه باید بدانید

ویتامین ها و اثرات آنها

ویتامین E : نقش آنتی اکسیدانی (ضد سرطان) دارد و به عنوان مثال می تواند مردان را در مقابل سرطان پروستات محافظت نماید. ویتامین در غذاهایی مانند تخمه آفتابگردان، اسفناج، انواع بادام و فلفل شیرین یافت می شود.

ویتامین C: مصرف روزانه ویتامین C یک ضرورت است و انواع مرکبات، گوجه فرنگی، انواع فلفل سبز، کلم، گل کلم، سیب زمینی، شلغم، ترب، پیاز، طالبی، کاهو و انواع سبزی های تازه منابعغ غنی این ویتامین هستند. ویتامین C برای مقاومت بدن در مقابل بیماری ها ضروری است. سبزی های ریخته و میوه هایی که به شکل کمپوت در آمده اند ویتامین C کافی ندارند چون این ویتامین در اثر حرارت و ماندگی از بین می رود.

ویتامین A : نقش مهمی در بینایی و جلوگیری از بیماری ها دارد. در منابع حیوانی مانند روغن کبد ماهی، جگر، لبنیات و زرده تخم مرغ وجود دارد. پیش ساز این ویتامین به نام کاروتن در گیاهان زرد نارنجی و قرمز رنگ مانند هویج، کدوحلوایی، فلفل نارنجی و قرمز، زردآلو و نارنگی به وفور وجود دارد. مهم ترین عوارض کمبود آن در زمینه بینایی فرد مشخص می شود.

ویتامین D : با افزایش جذب کلسیم و فسفر از روده باریک به استحکام استخوان ها کمک می کند. بنابراین برای رشد اسکلت بدن ضروری است. جگر، زرده، تخم مرغ، ماهی از منابع خوب ویتامین D هستند و باید در برنامه غذایی روزانه نوجوانان و جوانان گنجانده شوند. مهم ترین منبع تامین کننده ویتامین D بدن انسان نور خورشید است. بر اثر تماس مستقیم نور آفتاب (نه از پشت شیشه) با پوست بدن ماده ای به نام دهیدروکلسترول که در زیر پوست وجود دارد به ویتامین D فعال تبدیل می شود. مهم ترین عوارض کمبود این ویتامین در زمینه پوکی استخوان مشخص می شود.

ویتامین K : نقش ویتامین «K» در کمک به انعقاد خون به خوبی شناخته شده و همچنین در سلامت استخوان نقش مهمی ایفا می کند.

غذاهایی که شامل میزان قابل توجهی ویتامین «K» عبارتند از : سبزینه (کلروفیل)، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو. برای پیشگیری و درمان بیماری ها، باید مرگ های سبز تیره سبزیجات را زیاد مصرف کنید.

ویتامین B : ویتامین های گروه B برای آزاد شدن انرژی از کربوهیدرات ها لازم اند. در دوران بلوغ به دلیل افزایش نیاز به انرژی، نیاز به ویتامین های گروه B افزایش می یابد. بنابراین ویتامین های گروه B مانند (B12-B6-B2-B1 و ....) باید در دوران بلوغ بیشتر مصرف شوند. این گروه ویتامین ها در گوشت، جگر، زرده تخم مرغ، غلات و حبوبات وجود دارند و البته ویتامین B12 فقط در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی، جگر، دل، قلوه، تخم مرغ، شیر و لبنیات یافت می شود. اسیدفولیک نیز از ویتامین های گروه B است.

آشنایی با ویتامین ها و اثرات آنها