نکته مهم این است که مواد را بشناسیم و با خواص آنها آشنا باشیم و هنگام انتخاب نوع ماسک، نوع پوستمان را در نظر بگیریم موادی مانند بنژوان و صمع عربی استحکام بیشتری به نسوج پوست می دهند. روغن بادام لطافت بخش است و بیش از روغنهای گیاهی دیگر روی پوست اثر دارد. سبزیها و میوه ها به دلیل داشتن املاح فراوان، آنزیمهای گوناگون و ویتامینهای مختلف اثر مطلوبی بر روی پوست دارند. از این دسته، بعضی خاصیت اسیدی، بعضی دیگر اکلیک و بقیه خنثی هستند.

پوست سالم اسید لازم را برای خود می سازد، به طوریکه مدت کوتاهی پس از شستن پوست، کمبود اسید جبران می شود، اما شستشوی مکرر پوست و شنا مجال اسیدسازی به پوست نمی دهد و در نتیجه پوست آسیب می بیند. در این هنگام به وسیله غذاهای مختلف می توانیم به پوست اسیدهای لازم را برسانیم.

سرکه سیب اسیدرسان خوبی است. به کمک این ماده می توانیم کمبود اسید پوست را جبران کنیم. به این شکل که مقدار کمی سرکه سیب را در یک پیمانه آب بریزیم و آن را به پوست بزنیم. این محلول اسیدی، اسید پوست را به تعادل می رساند.

لیموترش، هویج، کاهو، انگور، توت فرنگی، آناناس، لیمو عمانی و سیب نیز خاصیت اسیدی دارند و می توانند به پوست اسید لازم را برسانند. هریک از این مواد، به تنهایی، ماسک خوبی است.پس از پاک کردن پوست، می توانید یکی از این سبزیها یا میوه ها را انتخاب کنید و روی پوست بگذارید. پس از خشک شدن، پوست را با آب نیمگرم بشویید.

برای استفاده از لیموترش، آب نصف لیموترش را در مقدار کمی آب بریزید و محلول را با پنبه به پوست بزنید. در صورت استفاده از هویج، چند قطره از آب آن را با کمی آب یا شیر مخلوط کنید و با یک تکه پنبه روی پوست بگذارید.