حتما گلهایی با رنگ زرد و یا نارنجی روشن ، با نام گل جعفری را دیده اید ، اما آیا می دانستید برخی از انواع این گل فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارند ؟

یکی از انواع گل های جعفری ، گل همیشه بهار است که مصرف آن به شکل پمادهای گیاهی ، چای و استفاده ی موضعی به بیش از 1000 سال پیش برمی گردد .

در حالی که برخی از گونه های گل جعفری در باغ برای دفع حشرات و آفات ، رنگارنگ کردن محیط و بوی خوش کاشته می شوند ، گل همیشه بهار بیشتر به دلیل خواص ضد التهاب ، ضد انقباض و تشنج و ضد قارچ خود مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع ، بر اساس مطالعات ، در ساخت بیش از 200 نوع مختلف مواد دارویی ، عصاره ی گل همیشه بهار به کار رفته است .

خواص و موارد مصرف گل همیشه بهار شامل حساسیت ، اگزما و درماتیت ، درد ، تورم و قرمزی به وجود آمده در اثر گرفتگی ماهیچه ها ، جراحت های ماهیچه ای ، التهاب و خارش چشم در اثر ورم ملتحمه و عفونت های قارچی می شود.

ماهیت شیمیایی گل همیشه بهار و موراد مصرف آن گل های همیشه بهار دارای رنگی زرد مایل به نارنجی هستند و گلچه هایی کوچک دارند . گلبرگ های این گلچه ها را می چینند و خشک می کنند و در موارد مختلف درمانی مورد مصرف قرار می دهند. هرچند گونه های مختلفی از گل های جعفری در سراسر دنیا پرورش داده می شوند ، گل همیشه بهار یکی از مهمترین آنها در زمینه ی مصارف دارویی بشمار می رود. اصلیت این گل به مصر و قسمت هایی از سواحل مدیترانه بر می گردد اما امروز در تمام قاره ها یافت می شود و شکوفه های آن را معمولا می توانید در گرم ترین ماه های سال ببینید.

مطالعات گیاه شناسی نشان می دهند ترکیبات فعال زیادی ، مثل آنتی اکسیدان های مختلف و روغن های فرار در این گل وجود دارد . همین مواد هم رنگ زرد و نارنجی روشن و بوی قوی گل و توانایی آن را در دور کردن حشرات و آفات مزاحم را بوجود می آورند .

موارد مصرف گل همیشه بهار درمان خانگی مشکلات پوستی پماد گل همیشه بهار رامی توانید برای درمان آفتاب سوختگی ، زگیل ، جای نیش حشرات ، آکنه و زخم مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این ، گل همیشه بهار برای از بین بردن خشکی پوست و تاول هم مفید است.

چای مناسب برای مشکلات گوارشی چای گل همیشه بهار علایم و نشانه های ورم روده بزرگ را از بین می برد . چای گل همیشه بهار برای ورم معده ، بیماری رفلکس اسید ، زخم معده و کمک به گرفتگی معده نیز مفید است .

بهبود عملکرد سیستم ایمنی عصاره گل همیشه بهار گاها برای کنترل سرفه ، گلو درد و تب مورد استفاده قرار می گیرد.

درمان عفونت پمادهایی که از گل همیشه بهار ساخته می شوند ، بیشتر برای از بین بردن عفونت های قارچی در نواحی مختلف بدن مثل پوست مورد استفاده قرار می گیرند