کم خونی و ضعف در بارداری

هفته ای 2 بار و هر بار 5/1 کیلو استخوان راسته گوسفند را با پیاز و نمک و زردچوبه در دیگ زود پز و روی شعله ملایم آنقدر بپزید تا استخوان کاملاً نرم شود . پس از کوبیدن استخوان ، عصاره آن را بگیرید و تفاله را دور بریزید و از این آب مقوی و خونساز که حاوی مقداری زیاد آهن و کلسیم و تمامی مواد معدنی لازم می باشد و به تنهایی یادر غذاهای دیگر مصرف نمایید .

چنانچه دیابت ندارید در مواقع غیر سرماخوردگی از شربت شیره انگور هر روز میل کنید. کلم قرمز را رنده کنید و با کاهو بصورت سالاد میل کنید و همان کلم را غذا بپزید و میل کنید. چغندر پخته با شکر (لبو) را هر روز میل کنید یا آب آن را هر روز نوش جان کنید .

آنفولانزا و سرما خوردگی در حاملگی

از آنجا که بعضی از سرما خوردگی ها می توانند خطرناک باشند باید به پیشگیری و درمان به موقع آنها اهتمام ورزید .

تخم گشنیز 300 گرم، آویشن 50 گرم ، گل ختمی 50 گرم ، مرزنجوش 50 گرم

داروها را باهم مخلوط کرده و هر بار یک استکان آن را در کاسه آب بجوشانید و به مدت 10 دقیقه بخور دهید. اگر گلو درد دارید و یا هر نوع ناراحتی مخاط گلو ایجاد شده با همان آب جوشانده روزانه چندین بار غرغره کنید و اگر آب ریزش بینی شدید است مرزنجوش را بجوشانید و مرتب با آن استنشاق کنید و اگر قوی تر می خواهید سیاه دانه را بکوبید و در بینی بپاشید سپس با روغن بنفشه بادام چرب کنید.

در ضمن آب جوشانده مذکور را با کمی آب جوشیده رقیق کرده و داخل بینی را با آن بشویید. غذاها آبپز شوند و چیزهایی مانند جو پوست کنده و عدس و گشنیز و پیاز با گوشت گوسفند یا مرغ با آن پخته شوند.کته گشنیز وکمی گوشت مرغ آب پز تنها غذای سفت باشد که بیمار میل می کند پس هر غذایی باید زود هضم و نرم باشد . از مصرف ماست و ترشی و آب یخ اکیداً اجتناب ورزید .