کشیدن مایع نخاعی (ال-پی) برای اندازه گیری مایع مغزی نخاعی و ارسال مقداری از آن برای بررسی های آزمایشگاهی صورت می گیرد. از ال-پی برای تزریق داروی بی حس کننده، و برخی از داروها و مواد حاجب به منظور تصویر نگاری تشخیصی نیز استفاده می شود.

روش کار

مقداری ماده بی حس کننده در محل نمونه برداری تزریق می شود. سپس سر سوزن ریزی را از میان دو مهره در ناحیه کمری وارد پرده نخاعی (شامه) و از آنجا کانال نخاعی می کنند. برای دسترسی راحت تر به مایع نخاعی باید مهره ها کمی از هم فاصله بگیرند، به همین منظور از شما خواسته خواهد شد تا به پهلو بخوابید و زانوها را داخل شکم جمع کرده با دست های خود آنها را محکم بگیرید. این وضعیت باعث خم شدن کمر و افزایش فاصله بین مهره ای می گردد. در برخی شرایط لازم است نمونه برداری از ناحیه مهره های گردنی صورت گیرد.

زمانی که سوزن وارد مایع نخاعی شد، فشار مایع اندازه گیری شده و مقداری از آن کشیده می شود و سپس مجدد فشار را اندازه گیری می کنند . اگر قرار است دارو یا ماده ای داخل این فضا تزریق شود، باید حجم آن با حجم مایع کشیده شده برابر باشد.

انجام این عمل در صورتی که فقط مایع نخاعی کشیده شود، حدودا 30 دقیقه طول می کشد، اما برای تزریق ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد. بعد از عمل، محل سوزن پانسمان می شود.

حین این عمل ممکن است نوعی احساس فشار داشته باشید. بعد از آن ممکن است به دلیل کاهش فشار مایع مغزی نخاعی، دچار سردرد شوید، به خصوص اگر نشت این مایع به نسوج اطراف ادامه پیدا کند. دراز کشیدن معمولا باعث تسکین سردرد می شود و به طور معمول در عرض چند روز با بازگشت فشار مایع مغزی نخاعی به محدوده طبیعی سردرد از بین می رود.