استفاده از محصولات طبیعی مقابله با پیری پوست، یکی از مواردی است که به شما در کاهش چین و چروک کمک می کند .همچنین مرطوب کننده ها و تغذیه پوست با آنتی اکسیدان ها از عوامل موثر در پیدایش و یا کاهش چین و چروک ها می باشند. اما این ها تمام مواردی که باید انجام دهید نیست: اگر می خواهید پیدایش چین و چروک بر روی پوست صورت خود را تا جای ممکن به تعویق بیاندازید (همانطور که هر کسی این را می خواهد ) ، اصولی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید. تمام این قوانین مربوط به عادات و روش های زندگی شما می شوند . حتی بهترین محصولات ضد پیری هم نمی توانند از پوست شما به طور کامل محافظت کنند مگر این که به توصیه های زیر عمل کنید:

قوانین ابتدایی محافظت از پوست را فراموش نکنید اصول اولیه مراقبت از پوست مثل محافظت از آن در برابر اشعه آفتاب با استفاده از کرم ها و پوشش های مناسب ، ترک سیگار، ترک الکل و نرفتن به رختخواب با آرایش روی صورت را رعایت کنید ، این عادات کمترین کاری است که باید برای کاهش چین و چروک پوست خود انجام دهید.

خواب کافی داشته باشید احتمالا این موضوع را قبلا هم شنیده اید ولی تحقیقات جدید اهمیت آن را بیش از پیش نشان می دهد . اما خواب مناسب شبانه تا چه اندازه بر روی زیبایی پوست تاثیر دارد؟

در یک تحقیق در سال 2015 ، پژوهشگران به بررسی و مطالعه بر روی 60 زن پرداختند که تعدادی به عنوان گروهی که خواب مناسب ندارند و گروه دیگر افرادی که دارای خواب کافی و مناسب بودند، انتخاب شدند .سپس با استفاده از عکس های مختلف ، آزمایش های پرتو خورشید و روش های آزمایشگاهی به بررسی پوست آن ها پرداختند و به هر مورد از آزمایش ها امتیازی را اختصاص دادند تا به یک نتیجه گیری کلی در مورد میزان پیری پوست دست پیدا کنند. عدد به دست آمده برای هر فرد، شامل اندازه گیری چروک ها ، خطوط ریز پوستی ، قابلیت ارتجاعی کم ، رنگ دانه های غیر طبیعی و شل بودن پوست می شد .زنانی که امتیاز بالاتری داشتند ، دارای چهره ی پیرتری بودند. نتایج نشان داد ، افراد با خواب مناسب از میانگین امتیاز2.2 و افراد با خواب نامناسب از میانگین امتیاز 4.4 ،که به معنای داشتن پوستی پیرتر است ، برخوردار بودند . به علاوه مشخص شد ، بعد از پنج شب خواب نامناسب ، تعداد خطوط پوستی ریز و چروک ها دو برابر شده و رنگ دانه های غیر طبیعی پوست به میزان سه چهارم افزایش پیدا کرده است. توجه داشته باشید اگر خواب شبانه مناسبی ندارید ، خوابیدن در طول روز کمکی به پوست شما نمی کند . هر شب باید 7 تا 9 ساعت خواب مناسب داشته باشید.

با صورت روی بالش نخوابید شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خوابیدن با صورت روی بالش ، اگر به صورت عادت در بیاید ، منجر به چروک شدن پوست می شود. در سال 2004 محققان گزارش دادند خطوط ریز در پوست صورت ناشی از حالت خواب افراد است. آن ها این خطوط را خطوط خواب نامیده و بیان کردند حالت خواب می بایست به عنوان یک فاکتور مهم در تشکیل چروک صورت در نظر گرفته شود. زمان خواب ، بالش ، پوست شما را در حالت کشش قرار می دهد و سرانجام حالت ارتجاعی و کششی پوست را از بین برده و باعث می شود پوست حالت شل به خود گرفته و چروک شود. خوشبختانه خوابیدن به پشت ، سالم ترین روش خواب است. پس از این به بعد به پشت بخوابید تا هم سالم بمانید و هم ازچروک ها پیشگیری کنید.

میزان کلاژن پوست خود را به طور طبیعی افزایش دهید کلاژن پروتیینی است که ساختار پوست را مستحکم می کند. کمبود کلاژن در پوست موجب افتادگی و چروک پوست می شود. خبر خوب این که شما می توانید میزان کلاژن پوست خود را با استفاده از غذایی که می خورید افزایش دهید. بهترین روش ها برای افزایش کلاژن خوردن غذاهایی مانند آبگوشت (یکی از بهترین ها ) ، سبزیجات با رنگ سبز تیره ، گوشت ، سفیده تخم مرغ ، لوبیا و پنیر می باشد . دریافت ویتامین C نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این ویتامین در خانواده مرکبات ، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای وجود دارد .

اسید های چرب امگا 3 را بیشتر مصرف کنید غذاهایی که دارای امگا 3 هستند را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این غذاها شامل ماهی ، گردو ، دانه کتان و روغن زیتون می شوند. امگا 3 به پوست کمک می کند تا مرطوب بماند . این باعث کاهش چروک ها می شود و به آرامش و یکنواختی و صافی پوست کمک می کند. این مواد مغذی برای پوست بسیار مهم هستند ، مطالعات نشان می دهند کمبود آن ها باعث خشکی پوست ، زبر شدن و افزایش مشکلات پوستی می گردد.

ویتامین C بیشتری مصرف کنید دریافت ویتامین C بیشتر در رژیم غذاییتان موجب کاهش چروک ها می شود. در یک مطالعه در سال 2007 که بر روی 4000 زن انجام شد ، افرادی که ویتامین C بیشتری دریافت کرده بودند ، میزان کمتری از چروک و خشکی پوست داشتند . همچنین کسانی که مواد کربن دار و چربی زیاد در برنامه غذایی خود دارند ، دارای پوستی چروک تر می باشند. بنابر این داشتن رژیم غذایی مناسب هم ایده ای خوب برای داشتن پوستی جوان و سالم است . مواد سرشار از ویتامین C شامل : مرکبات ، فلفل ، سبزیجات برگ دار سبز تیره ( خصوصا کلم پیچ ) ، کیوی ، بروکلی و میوه های توت شکل هستند.

استرس را در زندگی روزانه خود کم کنید در مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد ، محققان به بررسی ارتباط بین استرس و مشکلات پوستی پرداختند. نتایج نشان می داد تغییرات در سیستم عصبی باعث افزایش التهابات پوستی می شود. مطالعه بر روی حیوانات نیز نشان می دهد عوامل استرس آور موجب افزایش و تشدید سرطان پوست می گردند. تحقیقات اخیر، پوست را به عنوان یک دریافت کننده استرس و همچنین یک پاسخ دهنده ی استرس تایید کرده است. در حقیقت استرس باعث آزاد شدن هورمون هایی توسط پوست می شود که التهاب را افزایش می دهند و موجب تحریک سیستم عصبی نیز می گردند و پوست به این عوامل واکنش نشان دهد. این اختلالات موجب کاهش تولید رطوبت توسط پوست شده و روند التیام زخم ها را کند می کند. می خواهید از چین و چروک جلوگیری نمایید؟ استرس را در زندگی روزانه کم کنید ، یوگا انجام دهید ، مدیتیشن ، پیاده روی روزانه و گذراندن وقت با کسانی که دوستشان دارید را فراموش نکنید.