چگونگی کار گذاشتن آی یو دی

آی یو دی را در هر زمانی که حاملگی وجود نداشته باشد می توان گذاشت ولی بهتر است برای اطمینان از اینکه در زمان گذاشتن آی یو دی حاملگی وجود نداشته باشد، در روزهای خونریزی قاعدگی گذاشته شود. چرا که همانگونه که گفته شد در این روزها اولاً احتمال حاملگی بسیار کم است دوم اینکه گذاشتن آی یو دی در این روزها راحت تر است. در خانمی که تازه زایمان کرده و مایل است از آی یو دی استفاده کند، بهتر است 6 هفته بعد از زایمان آی یو دی گذاشته شود.

برای گذاشتن آ یو دی خانم داوطلب روی تخت معاینه زنان ، خوابیده و پزشک یا ماما بعد از تمیز کردن دهانه رحم، با وسیله خاصی گردن رحم را در وضعیت مناسب نگه داشته و آی یو دی را از طریق سوراخ گردن رحم بداخل رحم هدایت می کند. اینکار ناراحتی برای فرد داوطلب بوجود نمی آورد و بسادگی قابل انجام است.

در انتهای هر آی یو دی نخی وجود دارد که بعد از گذاشتن آی یو دی دو سانتیمتر از این نخ از دهانه رحم بیرون می ماند. در روز گذاشتن این وسیله به خانمها آموزش داده می شود که چطور باید هرچند وقت یکبار نخ را لمس کنند تا از وجود آی یو دی و موقعیت درست آن اطمینان پیدا کنند. اگر نخ آی یو دی، لمس نشود، احتمال دارد که آی یو دی یا خود بخود خارج شده و یا در داخل رحم جابجا شده باشد. بنابراین اگر نخ آی یو دی لمس نشد می بایست به مرکزی که در آن آی یو دی گذاشته شده است مراجعه نمود.

بعد از گذاشتن آی یو دی باید مراقب بود تا در صورت بروز هر یک از موارد زیر به مرکزی که در آن آی یو دی گذاشته شده است مراجعه شود.

بلافاصله بعد از گذاشتن آی یو دی ممکن است دردهای شکمی بعلت انقباض رحم بوجود بیاید که با مصرف مسکن برطرف خواهد شد و نگران کننده نیستند.

یک ماه بعد از گذاشتن آی یو دی لازم است به مرکزی که آی یو دی را گذاشته اند مراجعه نمود تا معاینات لازم انجام شود. دومین مراجعه سه ماه بعد از گذاشتن آی یو دی خواهد بود و بعد از آن هر سال یکبار تا وقتی که آی یو دی برداشته شود باید به مرکزی آی یو دی را گذاشته اند مراجعه شود. این مراجعات علاوه بر اینکه خانمها را از وجود و موقعیت درست آی یو دی مطمئن می کند بواقع یک بررسی سالانه از جهت سلامتی محسوب می شود که بسیار مفید خواهد بود.

خانمها باید توجه داشته باشند که در ماه اول بعد از گذاشتن آی یو دی بهتر است از وسیله مطمئن دیگری نیز استفاده کرد چرا که در ماه اول تأثیر آی یو دی کامل نیست و احتمال حاملگی بالاتر از مواقع دیگر است.